سیستم عامل Quantian

سیستم عامل Quantian

نسخه ای از سیستم عامل های لینوکس مخصوص دانشجویان علوم مختلف. برآورد شده است که اگر Quantian از یک شرکت تولید کننده نرم افزاری خریداری می شد قیمت آن حدود 25000 دلار بود. اما این سیستم عامل مانند توزیع های دیگر لینوکس رایگان و اپن سورس است.

این سیستم عامل بر پایه Debian و Knoppix و OpenMosix کار می کند که هر کدام نسخه هایی متفاوت از لینوکس هستند. دارای KDE بسیار قوی و کارا است و به زبان C++ نوشته شده است.

آنقدر نرم افزار تخصصی و فوق تخصصی در زمینه های مختلف در خود این سیستم عامل وجود دارد که نمی توان همه آنها را نام برد. Maxima که یک سیستم محاسبه جبری است (آدرس وب سایت: http://maxima.sourceforge.net) .

Octave که یک زبان مفسر سطح بالاست و بیشتر در MATLAB از آن استفاده می شود، برای حل و محاسبه عددی، جبری و … است. (آدرس وب سایت: http://www.gnu.org/software/octave)

OpenDX به آدرس وب سایت http://www.opendx.org و Mayavi به آدرس وب سایت http://mayavi.sf.net که سیستم های بصری سازی داده ها هستند.

TeXmaxs که ویرایشگر علمی است. (وب سایت http://www.texmacs.org/tmweb/home/welcome.en.html)

و بسیاری نرم افزار تخصصی دیگر.

همچنین دارای برنامه های کاربردی از جمله XMMS، Kaffeine و xine برای پخش چند رسانه ای، Mozilla FireFox و Konqueror به عنوان مرورگر، K3b به عنوان مدیریت سی دی و دی وی دی، Gimp نرم افزار گرافیکی، برنامه هایی برای بازیابی و تعمیر سیستم عامل و شبکه، دارای OpenOffice.org و … .

از نظر شخصی، این سیستم عامل برای دانشجویان رشته های زیر فوق العاده است: مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، ریاضیات محض، شیمی و رشته های مرتبط با آن، فیزیک و رشته های مرتبط با آن، پزشکی.

وب سایت رسمی سیستم عامل: http://www.quantian.org

برای دانلود می توانید به یکی از صفحات زیر مراجعه نمایید:

لینک اول: http://quantian.fhcrc.org

لینک دوم که به روزتر هست: http://quantian.alioth.debian.org

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *