استارتاپ فروش آنلاین دارو

استارتاپ فروش آنلاین دارو

در این مطلب میخواهیم در مورد یکی از جدیدترین استارتاپ های فروش آنلاین دارو در آمریکا صحبت کنیم، و در انتها نیز ویدیو تبلیغاتی آن را ببینیم که هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها در تبلیغات آن دیده میشود اما قبل از آن.

چند روزی است ویدیو خبری منتشر شده است با عنوان افتتاح اولین داروخانه رباتی از پذیرش نسخه تا تحویل دارو با حضور وزیر بهداشت، جناب اقای دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی. چیزی که در این ویدیو مشاهد میشود نه پذیرش نسخه است و نه تحویل دارو، بلکه یک سیستم مکانیزه انبارداری AS/RS است.
سیستم های AS/RS که مخفف Automated Storage And Retrieval System می‌باشند، معمولا در ترکیب با سیستم‌های (AGV (Automated Guided Vehicle مجموعه ایده عالی برای انبارداری مکانیزه و پیشرفته ایجاد میکنند. سیستم های AS/RS که از دهه 1960 یعنی چیزی در حدود 70 سال پیش وارد مکانیزم انبارداری شده اند در ابتدا برای انبارش کالا و محصولات سنگین مورد استفاده قرار میگرفت اما تکامل فن آوری موجب شد که این سیستم ها برای جابه جایی اقلام کوچکتر نیز توانمند گردند.

اگر ترکیب AS/RS ها و AGV ها نبودند بی شک غول های خرده فروشی اینترنتی دنیا همچون آمازون و علی بابا فلج میشدند و بسیار از کتابخانه های بزرگ دنیا توانایی پاسخگویی به مخاطبین خود را نداشتند.

اما سیستم‌های AS/RS و AGV چیست ؟

به زبان ساده AS/RS ها سیستم تمام خودکار ذخیره سازی و بازیابی کالا در انبارها میباشند و AGV ها وسیله های نقلیه خودران جابه جایی کالا در انبارها. برنامه‌ریزی هرکدام از این دو سیستم و ترکیب آنها به منظور بهینه سازی در پاسخگویی و داشتن یک انبار چابک و منعطف فرایندی پیچیده و سخت است که اغلب بر دوش الگوریتم فرا ابتکاری، هوش مصنوعی و منطق فازی است.

چه زمانی استفاده از AS/RS توجیه دارد ؟!

استفاده از AS/RS ها زمانی که حداقل یکی از موارد زیر را داشته باشیم منطقی به نظر میرسد:

1. حجم بالایی از کالای ورودی و خروجی در انبار وجود داشته باشد به طور مثال در آمازون در هر ثانیه بیش از 600 ورود و خروج در انبارهای آن رخ میدهد.

2. فضای انبارداری کافی نیست و محدود است بنا بر این نیازمند استفاده از فضای انبار در ارتفاع هستیم.

3. کالای نیازمند انبارداری یک کالای حساس و گران قیمت است و لذا نیازمند دقت بالایی در ذخیره سازی و بازیابی آن در انبار هستیم و یا به علتی سنگینی بیش از حد برای انسان آسیب رسان است.

حالا با توجه به همه موارد فوق، بیاید با هم پرتقال فروش را پیدا کنیم.

احتمالا یا در مکانی که داروخانه تمام رباتیک تاسیس شده است فضای کافی برای انبارداری وجود نداشته است یا صف های عریض و طویل برای دریافت دارو تشکیل شده است. شاید هم انقدر این داروها حساس هستند که لازم بود این هزینه صورت گیرد و این ربات جایگزین نیروی انسانی شود که دنیا کار براش فراوان وجود دارد و مانده است کدام را انتخاب کند.

مطمئن هستم شما پاسخ سوالات بالا را قطعا بهتر از من میدانید.

اما چرا در این فرایند نه پذیرش نسخه است نه تحویل دارو ؟

پذیرش مکانیزه نسخه یعنی استفاده از شاخه ای از هوش مصنوعی به نام پردازش تصویر (image-processing) در خواندن نسخه، که نوع تجاری آن به نام (OCR ( Optical Character Recognition شناخته میشود.

حتما اگر سری به کانال های تلگرامی نسخه خوانی زده باشید یا دورا دور شنیده باشید، در نسخ متعددی هوش انسانی حتی بر اساس دانش و تجربه، کمک گیری از دیگران، مشاهده تخصص پزشک معالج، دوز نوشته شده و طریقه مصرف هم، از پس خواندن این نسخ برنمیاد، لذا در این فرایند نسخه خوانی نیاز مند الگوریتم های یادگیری عمیق ( Deep learning ) هم خواهیم بود که خوب شما در این ویدیو اثری از این موضوع مشاهد نمی کنید. یا مدل دیگری را نیز میتوان تصور کرد. اینکه پزشکان متخصص داروی مورد نیاز بیمار خود را در سامانه ای الکترونیکی وارد کنند و این سامانه در داروخانه قابل بررسی باشد که دقت کنید هنوز بحث عدم استفاده از دستگاهای کارتخوان در مطب پزشکان موضوعی باز است چه برسد به ثبت سیستمی دارو.

اما موضوع دوم یعنی تحویل دارو. اگر چیزی را که در کسب و کار به عنوان تحویل یعنی عبارت Delivery مطرح است مدنظر باشد باز این موضوع از لحاظ قوانین و ساختارهای موجود در کشور عملیاتی نیست.

فروش آنلاین دارو و استارتاپ فروش آنلاین دارو در آمریکا

موضوع قیمت داروها و کاهش آنها که در جنگ های انتخاباتی در آمریکا به اوج خودش رسیده بود دستمایه این استارپ فروش آنلاین دارو گردیده است و مزیت رقابتی است که بیش از بقیه امکانات این استارتاپ مورد تاکید قرار میگیرد. میتوانید به وب سایت https://hellohippo.com سری بزنید و خودتان نحوه فروش آنلاین دارو را در این سامانه ببینید.

شاید برای ما این سوال پیش آید مگر قیمت یک دارو با مشخصات یکسان در سراسر آمریکا یکسان نیست ؟ سرچ کوچکی در این وب سایت نشان میدهد که پاسخ این سوال منفی است و داروبی همچون برند لایریکا (پرگابالین) که متعلق به داروسازی فایزر است در دو داروخانه در شهر نیویورک که فاصله چندانی نیز با هم ندارند اختلاف قیمتی 18 دلاری با یکدیگر دارند. عکس زیر مرتبط با این جستجو است:

اما هیپو Hippo یا سامانه فروش آنلاین چه خدماتی را ارائه میدهد

  1. شما میتوانید چه از طریق آپ آندروید یا IOS و همچنین وب سایت این سامانه متوجه شوید بر اساس مشخصات داروی شما، کدام داورخانه های اطراف شما این دارو رو موجود دارند و دیگر هزینه سر زدن و جستجو کردن های داروخانه ها را نخواهید داشت. گرچه ما هم در ایران 1490 داریم و قطعا بهتر از من از کیفیت آن مطلع هستید. این سامانه بیش از 70 هزار داروخانه و مراکزی که امکان خرید داروی در آنها مهیا است مانند فروشگاه های والمارت و تارگت را هم پوشش میدهد.
  2. متوجه خواهید شد کدام داروخانه دارو را با قیمت ارزان تر ارائه میدهد. به طور مثال در این سامانه اختلاف قیمتی در دارویی مانند آنا-لکس که متعلق به داروسازی آویون آمریکاست برابر با 3000 دلار میباشد که در عکس زیر مشاهد میفرمایید.

3. متوجه خواهید شد کدام بیمه هزینه بیشتری رو تقبل میکند و اگر بیمه شما داروی مورد نظر را پوشش ندهد یا اصلا بیمه ای نداشته باشید باز هم این سامانه راهنمایی ها و راهکارهای مفیدی در این خصوص به شما ارائه میدهد.

4. اگر اولین خرید را انجام میدهد یا مشتری دائم یک داروی خاص هستید همانند دیجی کالا و بامیلو خودمان تخفیف ویژه ای دریافت خواهید کرد.

5. پرداخت را آنلاین و در منزل انجام میدهد و در زمانی که مطابق با برنامه شماست به داروخانه مورد نظر میروید و داروی مدنظر خود را دریافت میکنید.

توصیه میکنم حتما سری به وب سایت این استارتاپ فروش آنلاین دارو بزنید و بخش سوالات رایج را بخوانید. به سوالات جالبی پاسخ داده شده است مانند این سوالات:

منبع درآمدی شما از کجاست ؟

آیا کار شما قانونی است ؟

آیا این سامانه پولی است یا در آینده پولی خواهد شد؟

چرا جنسیت را در ثبت نام میپرسید ؟

کارت مجازی هیپو چیست ؟

اگر دکتر ما داروی برند نوشته باشد آیا ما میتوانیم دارو ژنریک خریداری کنیم ؟

چرا قیمت های دارو نسبت به ماه قبل تغییر میکند ؟

چرا بعضی داروخانه ها با این سامانه کار نمیکنند ؟

آیا هیپو داروهای حیوانات خانگی را هم پوشش میدهد ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *