ایردراپ (Airdrop) چیست؟

ایردراپ (Airdrop) چیست؟

در دنیای رمزارزها، ترفند بازاریابی منحصربه‌ فردی وجود دارد که در آن تعدادی سکه یا توکن با هدف آگاهی‌ بخشی به کاربران پیرامون یک ارز مجازی جدید به کیف‌ پول‌های رمزارزی آن‌ ها ارسال می‌ شود. به این ترفند، ایردراپ (Airdrop) می‌ گویند. در واقع در این روش، مقادیر ناچیزی از یک ارز مجازی جدید به کیف‌ پول‌ های کاربران فعال حوزه بلاک‌ چین ارسال می‌ شود. این مقادیر اهدایی معمولا به‌صورت رایگان یا در ازای مشارکت در تبلیغات یک رمزارز و با انجام کارهایی همچون بازنشر مطالب سازندگان رمزارز به کاربران تعلق می‌ گیرد. دریافت‌کننده توکن‌ های اهدایی ایردراپ، در برخی موارد باید مقادیر اندکی از همان توکن‌ ها را پیش‌ تر در کیف‌ پول خود داشته باشد. در برخی موارد دیگر هم کاربران برای دریافت توکن‌ های اهدایی، باید کارهای خاصی را انجام بدهند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به بازنشر محتوای تبلیغاتی، نگارش یادداشت وبلاگی یا برقراری ارتباط با توسعه‌ دهندگان آن توکن اشاره کرد.

ایردراپ چگونه به اهداف خود می رسد؟

هدف از یک ایردراپ قانونی، نه سرمایه‌ گذاری مالی در یک ارز، بلکه صرفا تبلیغات و آگاهی‌ بخشی همگانی پیرامون یک ارز مجازی جدید است. آن دسته از استارتاپ‌ های بلاک‌ چینی یا دیگر پروژه‌ هایی که دست به اجرای ایردراپ می‌ زنند، دو هدف اصلی را دنبال می‌ کنند. هدف اول، شناساندن یک توکن به کاربران فعال در حوزه رمز ارزها است. ایردراپ را می‌ توان نخستین فاز یک کارزار تبلیغاتی گسترده‌ تر قلمداد کرد. این روش می‌ تواند در ایجاد زمزمه‌ های اولیه پیرامون یک پروژه بسیار مفید واقع شود. علاوه‌ بر این، پاداش‌ های ارجاعی درنظر گرفته‌ شده برای کاربران می‌ تواند عامل محرکی برای تبلیغات دهان‌ به‌ دهان پروژه مطلوب باشد که در نوع خود یک شیوه بازاریابی بسیار کم‌ هزینه است. هدف دوم از اجرای ایردراپ هم، ساختن یک جامعه کاربری برپایه یک پروژه یا توکن جدید است. حتی پروژه‌ هایی که در پی برگزاری رویداد اولیه سکه (ICO) و فروش توکن‌ های خود نیستند، از ایردراپ به‌ عنوان روشی برای آگاهی‌ بخشی عمومی پیرامون اهداف خود استفاده می‌ کنند. بسیاری از پروژه‌ های رمزارزی مبتنی بر جامعه کاربری و ناسودبر از این روش بهره می‌ گیرند.

چگونه ایردراپ رایگان دریافت کنیم؟

یکی از متداول‌ ترین شیوه‌ های وقوع احتمالی ایردراپ، انشعاب سخت یا هارد فورک (فورک یا انشعاب معمولا به‌ نوعی به ‌روزرسانی یک نرم‌ افزار گفته می‌ شود که می‌ت واند به روشی سازگار با قبل (backward-compatible) و یا ناسازگار با قبل (backward-uncompatible) باشد و در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و بلاک چین، فورک زمانی اتفاق می‌ افتد که شبکه به دو بخش تقسیم شود) رمز ارزهای اصلی است. برای مثال، در سال ۲۰۱۹، دست‌ کم ۲۰ انشعاب سخت در رمزارزهای مختلف رخ داد. در برخی از این انشعاب‌ ها شماری از سرمایه‌ گذاران تنها به‌ واسطه نگهداری مقادیر از بیت‌ کوین در کیف‌پول‌ های خود، موفق به دریافت توکن‌ های جدید شده‌ اند. از جمله انشعاب‌ هایی که چنین اتفاقاتی در آن رخ داده، می‌توان به اترزیرو (EtherZero)، لایت‌ کوین‌ کش (LitecoinCash) و مونرو وی (MoneroV) اشاره کرد. فارغ از انشعاب‌ های سخت، می‌ توان به روش‌ های مختلف، ردپای ایردراپ‌ های رایگان را پیدا کرد. تا همین چندی پیش، برای اطلاع از پروژه‌ های جدید رمز ارزی و ایردراپ‌ های مرتبط با آن‌ ها چاره‌ ای جز سرزدن مرتب به انجمن‌ های معروفی همچون بیت‌ کوین‌ تاک (Bitcointalk) نبود. اما امروز یافتن ایردراپ‌ های رایگان از همیشه آسان‌ تر شده است. ظهور وب‌ سایت‌ های اختصاص ایردراپ و کانال‌ های اطلاع‌ رسانی در شبکه‌ های اجتماعی که به‌ طور روزانه در مورد ایردراپ‌ ها مطلب منتشر می‌ کنند، کار را برای جویندگان ایردراپ ساده کرده است. بنابراین برای یافتن و دریافت ایردراپ‌ های رایگان، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید و در نهایت در https://t.me/airdrop_namira در تلگرام عضو باشید!

  • نصب کیف پول (Wallet): اولین کاری که برای دریافت ایردراپ باید انجام بدهید، این است که یک کیف‌ پول رمزارزی پیدا و روی دستگاه خود نصب کنید. بهتر است این کیف‌ پول از قابلیت ذخیره و دادوستد رمزارزهای اصلی از جمله بیت‌ کوین و اتریوم برخوردار باشد. بسیاری از توکن‌ های جدید بر پایه پروتکل اتریوم توسعه داده می‌ شوند، بنابراین ضروری است که کیف‌ پول شما از قابلیت دریافت و ذخیره اتریوم بهره‌ مند باشد.
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و وبلاگ ها: چگونه می‌ توان آخرین اطلاعات را پیرامون ایردراپ‌ های آتی دریافت کرد؟ بی‌ تردید، یکی از نخستین و مهمترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات ایردراپ‌ ها، توییتر است. این شبکه اجتماعی به محلی برای گپ‌ و گفت سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران رمزارزها بدل شده و بسیاری از بنیان‌ گذاران و توسعه‌ دهندگان پروژه‌ های رمزارزی از آن برای اطلاع‌ رسانی پیرامون عرضه‌ های اولیه سکه یا ایردراپ‌ های آتی خود استفاده می‌ کنند. کافی است هشتگ ایردراپ (#airdrop) را در توییتر جستجو و کنید تا از آخرین توییت‌ های ارسالی پیرامون ایردراپ‌ ها باخبر شوید. البته از یاد نبرید که یافتن ایردراپ‌ های قانونی و درست‌، به همین راحتی‌ ها نیست و باید اطلاعات یافت‌ شده را غربال کنید. در توییتر، حساب‌ های کاربری ویژه‌ ای برای اطلاع‌ رسانی در مورد ایردراپ‌ ها ساخته شده‌ اند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به ۲ حساب کاربری Crypto Airdrops و AirdropAlert اشاره کرد. البته گروه نامیرا در پیوند تلگرامی https://t.me/airdrop_namira به معرفی ایردراپ های رایگان و درست می پردازد.

انواع ایردراپ ها:

  • ایردراپ های پامپ و دامپ: همه ایردراپ‌ ها به‌ دنبال خلق ارزش یا ساختن جامعه کاربری حول یک رمزارز نیستند. در ایردراپ‌ های پامپ و دامپ، هدف اصلی گردانندگان، ایجاد هیاهوی تبلیغاتی پیرامون یک رمزارز و دمیدن در تنور افزایش بهای آن است. پس از آن که قیمت آن رمزارز به‌ سرعت افزایش پیدا می‌ کند، گردانندگان، تمامی رمزارزهای خود را در بازار آب و زیان هنگفتی را به کاربران بخت‌ برگشته تحمیل می‌ کنند. وقتی هم که قیمت آن رمزارز به صفر میل کرد، گردانندگانی که دست به کلاهبرداری زده‌ اند، ناپدید می‌ شوند و پروژه را به حال خود رها می‌ کنند. روش سرراستی برای شناسایی یک ایردراپ پامپ و دامپ وجود ندارد، اما همیشه وقت‌ گذاشتن برای خواندن وب‌ سایت یک پروژه و سپید نامه (wihte paper)  آن می‌ تواند راهگشا باشد. معمولا گردانندگان ایردراپ‌ های پامپ و دامپ، وقت زیادی را برای طراحی وب‌ سایت پروژه خود و نگارش حرفه‌ ای سپیدنامه آن اختصاص نمی‌ دهند، بنابراین می‌ توان با کمی دقت در این زمینه از کمند گردانندگان چنین ایردراپ‌ هایی گریخت.
  • ایردراپ های تخلیه اطلاعاتی: نوع دیگری از ایردراپ‌ ها با هدف جمع‌ آوری اطلاعات شخصی کاربران و فروش آن‌ ها به اشخاص ثالث طراحی می‌ شوند. در این ایردراپ‌ ها ادعا می‌ شود که قرار است به کاربران، توکن رایگان اهدا شود؛ اما تمامی این ادعاها جعلی است. در واقع هدف اصلی این ایردراپ‌ها این است که اطلاعاتی همچون آدرس ایمیل، آدرس کیف‌ پول، نام کاربری شبکه‌ های اجتماعی و حتی کلیدهای خصوصی کاربران را جمع‌ آوری و از آن‌ ها برای انجام حملات فیشینگ استفاده کنند. بهترین روش برای جلوگیری از به‌ دام‌ افتادن در دام این ایردراپ‌ ها تحقیق و پرس‌ و جو در مورد پروژه‌ مادر آن‌ ها است. بسیاری از این ایردراپ‌ ها حتی یک وب‌ سایت خشک‌ و خالی هم ندارند، چه رسد به سپیدنامه یا حساب کاربری در شبکه‌ های اجتماعی. اگر دیدید که این‌ چنین است و وب‌ سایت یا سپیدنامه‌ ای برای یک پروژه پیدا نکردید، بدانید که به‌ احتمال زیاد با پروژه‌ ای جعلی مواجهید.

نامیرا به شما ایردراپ های رایگان و صحیح را معرفی می کند! عضو کانال تلگرامی ایردراپ نامیرا باشید!

https://t.me/airdrop_namira

www.nn4e.com
nn4e@aol.com
شناسه تلگرام @nimanamira
09360703858
کانال تلگرام https://t.me/nn4enamira
کانال تام تام https://tt.me/nn4enamira
کانال تلپادو http://telepado.me/1/nn4enamira
اینستاگرام https://www.instagram.com/nn4enamira

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *