آندروید را بشناسیم!

آندروید را بشناسیم!

AndroidLogo

اندروید به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات یا بهتر بگوییم سیستم عامل اندروید بر پایه ی کرنل (هسته) لینوکس که توسط گوگل توسعه داده شد. اندروید هم اکنون بر روی 96% از گوشی های تلفن همراه، تلویزیون ها، ویجت های پوشیدنی و به تازگی بر روی اتومبیل ها در حال استفاده  می باشد.

یکی از ویژگی های برتر آندروید سوار شدن آن بر روی هسته لینوکس می باشد که همین ویژگی آن را متمایز و با کیفیت و برتر کرده است. در سال 2005 گوگل شرکت اندروید را خرید، این شرکت که توسط اندی رابینز (Andy Robins) پایه گذازی شده بود در زمینه توسعه نرم افزار و اپلیکیشن برای موبایل ها فعالیت می کردند که بعد از خریداری شدن این شرکت توسط گوگل ، رابینز به عنوان قائم‌ مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد.

شرکت‌ هایی چون سامسونگ، ال‌ جی الکترونیکس، موتورولا، اچ‌تی‌سی، تی-موبایل، ان‌ تی‌ تی دوکومو، اینتل، انویدیا، تگزاس اینسترومنتس، کوالکام، برودکام، تلفونیکا، اسپرینت، ای‌ بی و البته گوگل به چشم می‌ خوردند. اریک اشمیت (Eric Smith) مدیر ارشد اجرایی گوگل در این مراسم گفت: «اعلام امروز بسیار جاه‌ طلبانه‌ تر از معرفی تنها یک تلفن گوگلی است که در چند هفته اخیر توسط رسانه‌ ها پیش‌ بینی شده بود. از دیدگاه ما سکویی که ما ارائه کرده‌ ایم، هزاران تلفن گوناگون را به بازار روانه خواهد کرد.» نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچ‌ تی‌ سی با همکاری تی-موبایل تولید شد. این گوشی که به فاصله کمتر از یک سال از تشکیل اتحادیه گوشی باز یعنی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ تولید شد، در بازارهای مختلف به نام‌ های اچ‌ تی‌ سی دریم، تی-موبایل جی۱ و ارا جی۱ به بازار عرضه گردید.

طراح لوگوی مشهور اندروید «آیرینا بلاک» است. سه سال پیش از آیرینا بلاک و تیم طراحی گوگل تقاضا شد تا لوگویی برای اندروید طراحی کنند که به سرعت با کاربر ارتباط برقرار کند و به آسانی قابل شناسایی باشد؛ همچنین به بلاک گفته شد که این لوگو باید حتما تصویری از ربات باشد چرا که اندروید به معنای روبات است. آیرینا پس از مطالعه زیاد در مورد اسباب‌ بازی‌ ها و شخصیت‌ های فانتزی و تخیلی در آخر تصمیم گرفت لوگوی اندروید را از یک منبع عجیب الهام بگیرد: دستشویی! هر کسی علامت روی در دستشویی‌ها را دیده و الهام از این علامت‌ ها می‌ تواند باعث شود در یک نگاه لوگوی اندروید شناخته شود. یک نکته جالب دیگر در مورد لوگوی اندروید این است که گوگل برخلاف دیگر شرکت‌ ها که سعی در حفاظت از لوگویشان داشتند تصمیم گرفت تا لوگو را به صورت آزاد و Open Source قرار دهد تا هرکس بتواند آن را به دلخواه خودش تغییر دهد. گوگل در این‌ باره می‌گوید: “ما تصمیم گرفتیم این لوگو می‌تواند یک لوگوی اشتراکی و تعاملی باشد که هر کس در دنیا بتواند آن را تغییر دهد. این تصمیم بسیار شجاعانه بود. ” شاید با اپلیکیشن Androidify و یا اسباب بازی‌ها و Action Figure های کوچک اندرویدی بامزه آشنا باشید؛ همه این‌ها به لطف آزاد بودن لوگوی اندروید امکان‌ پذیر شده است.

android_vectorویژگی‌های اندروید :

  • اندروید تمامی تکنولوژی‌ های اتصال (=Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, بلوتوث و وای-فای را پشتیبانی می‌ کند.
  • فرمت‌ های مختلف فایل‌ های مالتی مدیا مثل MPEG-4, H.۲۶۴, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می شود.
  •  ارسال پیغام‌ های متنی یا همان اس ام اس (SMS) از فرم‌های SMS, MMS و XMPP پشتیبانی می شود.
  • مرورگر موجود در اندروید بر اساس فریم ورک اوپن سورس WebKit توسعه یافته‌ است.
  • اندروید برای ذخیره داده‌ ها و مدیریت بانک‌ های اطلاعاتی سبک از نرم‌افزار SQLite استفاده می‌ کند.
  • تمام برنامه‌ های اندروید به زبان جاوا نوشته می‌ شوند. برای اجرای برنامه‌ های جاوایی روی این سیستم عامل، کدهای جاوا به کدهای Dalvik تبدیل می‌ شوند و سپس روی ماشین مجازی جاوایی (Dalvik virtual machine) اجرا می‌ شوند.
  • ابزارهای مختلف اندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی می‌ شوند. این ابزارها شامل کتابخانه‌ ها، خطایاب، شبیه‌ساز گوشی و یک پلاگین برای اکلیپس است.
  • اندروید از سخت‌ افزارهای مختلف همچون جی پی اس و دوربین‌ های متنوع پشتیبانی می‌ کند.
  • تصاویر و فایل‌ های گرافیکی بوسیله OpenGL پردازش می‌ شوند که کیفیت بالاتری خواهند داشت.
  • با استفاده از تکنولوژی نسبتا جدید شرکت Adobe با نام AIR نیز می‌ توان به توسعه برنامه‌ های کاربردی تحت این سیستم عامل پرداخت.

اکنون نرم افزارهای جدیدی به وجود آمده برای توسعه اندروید همانند “XAMARIN” (زامارین) که توانایی توسعه نرم افزارهای موبایل را به طور همزمان دارد که برخلاف خود اندروید که توسط جاوا توسعه یافته توانایی توسعه IOS,Android و حتی Windows Phone را با زبان #C دارد.

خود اندروید و خیلی نرم‌ افزارهای جانبی اندرویدی با استفاده از زبان جاوا نوشته می‌ شوند و برای ارتباط با لایه‌های زیرین سیستم عامل می‌ توانند از کتابخانه‌ های جاوایی اندروید استفاده کنند. بخش رابط کاربری سیستم عامل اندروید با زبان جاوا نوشته شده‌ است و بسیاری از برنامه‌ های اندروید هم با جاوا نوشته شده‌ اند. اما این سیستم عامل، Java Virtual Machine ندارد. برای اجرای برنامه‌ های جاوایی روی این سیستم عامل، کدهای جاوا به کدهای Dalvik تبدیل می‌ شوند و سپس روی Dalvik vitrual machine اجرا می‌ شوند. دالویک یک ماشین مجازی جاوایی است که برای سیستم عامل اندروید بهینه شده‌ است تا هم RAM و هم CPU و هم باتری کمتری مصرف کند). برنامه‌ های جاوایی معمولی هم که روی گوشی‌های دیگر اجرا می‌ شوند با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ ساز ماشین مجازی جاوا مانند j2ME MIDP Runner روی این سیستم عامل قابل اجرا هستند.

مجموعه برنامه نویسی اندروید یا Android SDK شامل یک دیباگر، کتابخانه‌ های اندروید، شبیه‌ ساز سیستم عامل، مستندات اندروید و فایل‌ های نمونه و آموزشی است که به کاربر در ایجاد برنامه‌ ها کمک می‌ کند. هم اکنون این SDK بر روی یک سیستم ۳۲ بیتی که لینوکس، ویندوز و یا mac OSX داشته باشد اجرا می‌ شود. پیش نیازهای نصب این SDK عبارتند از JDK و Apache Ant و python 2.2. برنامه‌ های نوشته شده برای اندروید با نسخه‌ های مختلف می‌ باشد. محیط ها و ابزارهای توسعه اندروید عموما Android Studio که توسط شرکت InteliJ توسعه داده شده است و یا Eclipse  می باشد. اندروید استودیو با اضافه کردن افزونه های Git شبیه Bitbucket کد زدن تیمی و مدیریت برنامه را ساده تر کرده است.

نسخه های منتشر شده ی اندروید به شرح جدول زیر می باشد.

نسخه نام نسخه تاریخ انتشار
۱٬۰ alpha ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸
۱٬۱ beta ۹ فوریه ۲۰۰۹
۱٬۵ «Cupcake» ۳۰ آوریل ۲۰۰۹
۱٬۶ «Donut» ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹
۲٬۰ و ۲٬۱ «Eclair» ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹
۲٬۲ «Froyo» ۲۰ می۲۰۱۰
۲٬۳ «Gingerbread» ۶ دسامبر ۲۰۱۰
۳٬۰–۳٬۱ و ۳٬۲ «Honeycomb» ۲۲ فوریه ۲۰۱۱
۴٬۰ «Ice Cream Sandwich» نوامبر ۲۰۱۱
۴٬۱ «Jelly Bean» ژوئیه ۲۰۱۲
۴٬۲ «Jelly Bean» اکتبر ۲۰۱۲
۴٬۳ «Jelly Bean» ژوئیه ۲۰۱۳
۴٬۴ «KitKat» اکتبر ۲۰۱۳
۵٬۰ «Lollipop» ۵ ژوئیه ۲۰۱۴

 

در پست های بعدی شروع به آموزش این سیستم عامل شیرین و کدنویسی آن خواهیم کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *