سیستم عامل ReactOS

سیستم عامل ReactOS

ReactOS یک سیستم عامل رایگان، اپن سورس و  مدرن براساس طراحی ویندوز  XP /2003/NT است. این سیستم عامل براساس لینوکس نیست و از پایه نوشته شده است و در آن معماری یونیکس به کار گرفته نشده است. این سیستم عامل قرار بوده به عنوان یک جایگزین برای ویندوز عمل کند بدون این‌که کاربران متوجه هیچ گونه تفاوتی شوند. این OS با ویندوز سازگاری دارد و به شما اجازه می دهد نرم افزارهای ویندوزی و درایورهای خود را روی این سیستم عامل اجرا کنید. کسانی که با اینترفیس ویندوز های Downlevel مایکروسافت خو گرفته اند می توانند این ویندوز را بدون هیچ پول و کپی رایتی استفاده کنند .

در صورت تمایل می توانید از ماشین‌ های مجازی و یا روش های دیگر برای نصب ReactOS استفاده کنید. بعد از بوت شدن، چند سوال از شما پرسیده خواهد شد و عملیان نصب در چند ثانیه به اتمام خواهد رسید. بعد از راه اندازی مجدد سیستم، مراحل پیکربندی انجام و بعد از راه اندازی دوباره سیستم، می‌ توانید وارد سیستم عامل شوید. ظاهر آن بسیار شبیه به سیستم عامل ویندوز است و سعی شده همه چیز مانند نسخه اصلی باشد اما با این حال تفاوت هایی هم وجود دارد. پارتیشن بندی هم به سبک ویندوز است و درایو ها با حروف C و D و غیره جداسازی می شوند. به گفته گروه توسعه دهنده، در واقع این سیستم عامل قصد دارد به عنوان یک نمونه آزاد و رایگان از ویندوز عمل کند و برنامه‌های ویندوزی بدون مشکل روی آن نصب و اجرا شوند.

اگر به داخل سیستم نگاهی بیندازید برنامه‌هایی همچون notepad plus و paint را نیز خواهید دید. سرعت اجرای برنامه ‌ها در این سیستم عامل بسیار خوب است. در ضمن یک مدیر بسته همانند سیستم های لینوکس نیز در آن وجود دارد که به شما در پیدا کردن نرم افزار و نصب آن کمک می‌کند. در مجموع می توانید هر برنامه ای که روی ویندوز XP یا ماقبل آن نصب می کردید را روی این سیستم عامل نصب کنید. تعدادی از نرم افزارهای موجود را همراه با عکس می بینید.

برنامه فشرده سازی در این سیستم عامل 7-zip نام دارد.

نرم افزار ویرایشگر متن آن AbiWord نام دارد.

پخش کننده چند رسانه ای آن نیز VLC Media Player  هست.

ReactOS  مشکلات خود را نیز دارد و گاهی با مشکلات عجیبی رو به رو خواهید شد البته نباید فراموش کرد این سیستم عامل در مرحله آلفا قرار دارد و هنوز کامل نیست. در کل باید دید آیا در روند توسعه و تکمیل با مشکلات قانونی با مایکروسافت مواجه خواهد شد یا این‌که می تواند سهمی از بازار سیستم عامل را به خود اختصاص دهد.

آخرین نسخه این سیستم عامل تا زمان پست این مطلب، نسخه 0.3.14 در مرحله آلفا است که اصولا برای تست استفاده می شود و هنوز آنقدر پایا نیست.

حجم این سیستم عامل، کم و  حدود ۴۷ مگابایت است.

ورود به وب سایت سازنده: http://www.reactos.org

ورود به صفحه دانلود: http://www.reactos.org/download

در صفحه دانلود، نسخه های ماشین مجازی نیز برای VMWare و QEMU و Virtual Box وجود دارد. همچنین نسخه های نصب مختلفی هست. سورس کد سیستم عامل هم قابل دانلود است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *