سیستم عامل 2 مگابایتی Kolibri

سیستم عامل 2 مگابایتی Kolibri

KolibriOS یک سیستم عامل کم حجم و فوق العاده کوچک x86 مخصوص سیستم های 32 بیتی است  که شروع پروژه این سیستم عامل به سال 2004 بر می‌ گردد و بیشتر جامعه توسعه دهنده آن به روسیه ربط دارد.

اما مهمترین خصیصه این سیستم عامل حجم بسیار کم و متحیر کننده آن است به طوری شما می توانید آن را بر روی یک فلاپی دیسک کپی کرده و اجرا کنید .

جالب اینجاست که مدت زمان بوت شدن این سیستم عامل پس از روش شدن سیستم تنها 4 ثانیه است !

KolibriOS تکه ای از یک برنامه نویسی متحیر کننده است. یک سیستم عامل با محیط گرافیکی کامل و ویرایشگرهای متنی ، شبکه  ، بازی ، مرورگر ، رسانه ها و تعداد زیادی قابلیتهای مفید دیگر که همگی آنها 2 مگابایت حجم دارند!

KolibriOS  نیازی به نصب ندارد … تنها کافی است آن را بر روی فلش و یا یک عدد سی دی کپی کنید و سپس سیستم را ریستارت و از روی فلش یا سی دی بوت کنید تا وارد KolibriOS شوید .

در سایت KolibriOS دو نسخه برای دریافت قرار داده شده – یک نسخه 2 مگابایتی مخصوص فلاپی دیسک و یک نسخه 3 مگابایتی برای رایت بر روی سی دی که نسخه 3 مگابایتی هم هنوز باورنکردنی و کوچک است !

در سایت KolibriOS اشاره‌ آن چنانی به سخت افزار مورد نیاز برای اجرای آن نشده است . اما من حدس میزنم که آنرا بتوانید روی هر سیستم عتیقه‌ ای هم نصب کنید. طبق گفته وب سایت سازنده قابلیت اجرا بر روی 8 مگابایت RAM را دارد! مخصوصا کامپیوترهایی قدیمی که اکثر ما در خانه داریم و برای راحتی کار با آنها و از بین بردن کندی آنها به دلیل سیستم عامل های ویندوزی یا مکینتاش، این سیستم عامل را نصب کنید.

سرعت بالا آمدن و خاموش شدن فوق العاده بالای KolibriOS اولین چیزی است که همگان را متحیر می‌ سازد . شاید چیزی شبیه خاموش و روش کردن یک لامپ !

رابط گرافیکی سیستم عامل زیاد بالا نیست و آدمی را بیشتر به یاد ویندوز 3.1 مایکروسافت می‌ اندازد ، اما قطعا همین گرافیک و ابزارهای موجود در سیستم عامل با حجم 2 مگابایت برای هیچ‌کس قابل تصور و قبول نیست.

بازی های مختلف و پرطرفدار ، برنامه های اتصال به اینترنت و مسنجر ، ماشین حساب – برنامه های تست سخت افزار – برنامه‌ های پخش فیلم و موزیک ،  برنامه نمایش تصاویر GIF متحرک ، که ویندوز 7 هم قادر به اجرای آنها نیست(!)  برنامه های مدیریت فایل ، ویرایشگرهای متنی و ده‌ ها برنامه جالب دیگر … از ابزارهای این سیستم عامل هستند .شاید علاوه بر تست این سیستم عامل هیجان انگیز ، یکی از استفاده‌ های خوب KolibriOS می تواند برای زمانی باشد که مثلا سیستم عامل رایانه‌ تان به مشکل برخورد کرده و به اصطلاح بالا نمی‌ آید ، با استفاده از KolibriOS می توان به فایلهای هارد دیسک دسترسی پیدا کرد و مثلا از اطلاعاتی که در درایو مورد نظر قرار دارند نسخه پشتیبان تهیه کرد و سپس اقدام به نصب سیستم عاملی دیگر کرد.

وب سایت رسمی این سیستم عامل: http://kolibrios.org/en

صفحه دانلود سیستم عامل: http://kolibrios.org/en/download.htm

صفحه دانلود دو بخش مجزا دارد: Night Build که در پایین آن دو سیستم عامل 2 و 3 مگابایتی وجود دارد و بخش Additional که اولین فایل یکسری برنامه مورد نیاز است و دومی نسخه قبلی این سیستم عامل است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *