پژوهش چیست؟

پژوهش چیست؟

 

پژوهش به معنای انجام کاری خلاقانه به صورت نظام مند است که هدف آن گسترده تر کردن دامنه علم و دانش است. این گستره می تواند در زمینه علوم مختلف چون علوم انسانی، فرهنگ و جامعه، و استفاده از علوم گوناگون به منظور دستیابی به کاربردهای جدید باشد. از پژوهش جهت یافتن یا تائید حقایق، تائید دوباره نتایج پژوهش های قبلی و یا رد آن ها، یافتن راه حل برای مشکلات فعلی و یا مشکلات نوظهور، پشتیبانی از نظریات موجود یا ایجاد نظریات جدید استفاده م یشود. یک پروژه پژوهشی می تواند به منظور توسعه مطالعه انجام شده در قبل نیز مورد استفاده قرار گیرد. به منظور اعتباردهی به ابزارهای پژوهش، رویه ها و یا آزمایش های به کار گرفته شده در انجام پژوهش ممکن است پژوهشگر دقیقا از عوامل مورد استفاده در پروژه های تحقیقاتی قبلی استفاده کند. هدف اصلی از انجام پژوهش های بنیادی (در مقابل پژوهش های کاربردی) مستندسازی، کشف، تفسیر و یا تحقیق و توسعه درباره روش ها و سیستم های مورد نیاز جهت پیشرفت دانش بشری است. روش های انجام پژوهش بسته به نوع دانش شناسی آن ها تفاوت چشمگیری در درون رشته های علوم انسانی و علوم مهندسی و همچنین مابین  این دو شاخه از علم دارند.

انواع مختلفی از پژوهش وجود دارند که در میان آن ها می توان به این گونه های پژوهش اشاره کرد: پژوهش های علمی، پژوهش های در حوزه علوم انسانی، هنری، اقتصادی، اجتماعی، کسب و کار، بازاریابی، و همچنین پژوهش های پزشکی.

 

مفهوم پژوهش

نیاز به توضیح است که تعاریف مختلفی از مفهوم پژوهش وجود دارد که جهت روشن تر شدن بحث به تعدادی از این تعاریف به همراه منابع آنها اشاره می کنیم:
مارتین شاتلورت (2008) تعریفی از پژوهش ارائه کرده است که حوزه وسیعی را دربرمی گیرد. این تعریف اینگونه بیان شده است که “در گسترده ترین حوزه معنایی کلام، مفهوم پژوهش دربرگیرنده هرگونه گردآوری داده، اطلاعات، و حقایق به منظور گسترش دانش بشری است.”
کرسول (2008) نیز تعریف دیگری از پژوهش، به این گونه بیان کرده است که “پژوهش فرایندی گام به گام است که به منظور جمع آوری و تجزیه تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. هدف نهایی پژوهش افزایش ادراک از موضوع موضوع مورد بررسی است.” بر اساس تعریف کرسول، هر پژوهش شامل سه گام اساسی است: طرح یک سوال، جمع آوری داده هایی برای یافتن پاسخ به سوال طرح شده، و در نهایت ارائه پاسخی به سوال مطرح شده. 
جالب است که بدانید کلمه پژوهش (معادل آن که در انگلیسی research است) از عبارت فرانسوی recherché مشتق شده است که معنای آن جستجو است.
اکنون که با مفهوم پژوهش آشنا شدیم بد نیست که با انواع مختلف آن که در بالا نیز به آنها اشاره شد، بیشتر آشنا شویم.
تحقیقات علمی روشی نظام مند جهت گرد آوری داده ها و یافتن پاسخ هایی به منظور ارضای حس کنجکاوی هستند. این تحقیقات، اطلاعات و نظریات علمی را جهت تشریح هر آن چه در طبیعت اتفاق می افتد و همچنین جهت تشریح خصوصیات دنیایی که در آن زندگی می کنیم، فراهم می کنند. این نوع از پژوهش استفاده های کاربردی از علم و دانش را فراهم می کند. حمایت مالی از تحقیقات علمی می تواند توسط مقامات دولتی، سازمان های خیریه، و یا توسط بخش خصوصی (مانند بسیاری از شرکت ها و کمپانی ها) انجام گیرد. تحقیقات علمی در درون خود نیز با توجه به رشته های علمی مختلف و همچنین کاربردهای متفاوت به زیرشاخه هایی تقسیم می شود. به طور گسترده، تحقیقات علمی به عنوان شاخصی جهت تعیین جایگاه علمی موسسات آکادمیک مانند دانشگاه های کسب و کار، شناخته می شوند؛ هرچند که برخی اعتقاد دارند این شاخص برای ارزیابی موسسات آموزشی شاخص صحیحی نیست زیرا کیفیت پژوهش به درستی کیفیت آموزش را مشخص نمی کند (و این دو موضوع لزوما ارتباطی با یکدیگر ندارند). 

تحقیقات در حوزه علوم انسانی دربرگیرنده روش های متفاوتی از جمله هرمنوتیک (هنر و علم تفسیر متون) و نشانه شناسی، و همچنین شناخت شناسی های متفاوت و نسبی گرایانه تر دیگری می باشد. محققین علوم انسانی به طور معمول به دنبال یافتن پاسخ صحیح و نهایی یک پرسش نیستند، بلکه به دنبال اکتشاف مسائل و جزئیات در حاشیه موضوع هستند. زمینه (معادل کلمه Context در انگلیسی) همواره در این تحقیقات دارای اهمیت است. زمینه می تواند اجتماعی، تاریخی، سیاسی، فرهنگی، و یا قومیتی باشد. یک نمونه از تحقیقات علوم انسانی، تحقیقات تاریخی است که بخشی از روش تاریخی محسوب میشود. مورخین از منابع دست اول و همچنین دیگر شواهد به منظور بررسی نظام مند یک موضوع استفاده می کنند و سپس تاریخ را به صورت نقل هایی از گذشته می نگارند. 
پژوهش های هنری نیز جزء تحقیقات عملی به حساب می آیند و زمانی انجام می گیرند که آثار خلاقانه به عنوان موضوع و هدف تحقیق در نظر گرفته می شوند. 

وب سایت های زیادی به محض قرار دادن این پست توسط گروه نامیرا، به کپی برداری غیراخلاقی می پردازند. لطفا به تاریخ درج پست ها در وب سایت و وبلاگ های گروه نامیرا دقت بفرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *