ORCID چیست و چرا هر محقق باید در این سامانه عضو شود؟

ORCID چیست و چرا هر محقق باید در این سامانه عضو شود؟

http://orcid.org/sites/all/themes/orcidResponsive/img/orcid-logo.png

شاید شما هم در هنگام ارسال مقاله به برخی مجلات معتبر با عبارت ORCID‌ برخورد کرده باشید. ORCID یا Open Researcher and Contributor ID، یک کد شامل حروف و اعداد 16 کاراکتری است که به یک نویسنده به صورت انحصاری تعلق می گیرد و از این نظر شبیه کد DOI است. با این تفاوت که DOI‌ صرفا برای مقاله تخصیص می یابد.

در 16 اکتبر 2012، سازمان ORCID این سرویس را که به صورت رایگان نیز قابل دسترسی است، ارائه نمود. هدف از ارائه این سرویس، فراهم کردن شناسه مشخص برای هر نویسنده آزاد می باشد. در واقع در این سرویس نویسندگان می توانند رزومه علمی خود را به ثبت برسانند و به جاری ارسال رزومه به افراد و هرجایی، کد ORCID خود را ارسال کنند. افراد، داوران و مجلات معتبر با این کد می توانند وارد صفحه نویسنده شوند و رزومه، تجارت و توانمندی های او را مشاهده نمایند.

از این لینک می توانید برای خود کد بگیرید: www.orcid.org

نویسنده آزاد کسی است که وابستگی سازمانی به دانشگاه، پژوهشکده یا موسسات اموزشی ندارد و یا پایگاه اختصاصی ای مانند ORCID توسط سازمان مربوطه برایشان در نظر گرفته نشده باشد.

شناسه محقق یا Researcher ID نیز سیستمی مشابه ORCID‌است که توسط تامسون رویترز در سال 2008 میلادی راه اندازی شده بود. این تبادل می تواند در زمینه اطلاعات پروفایل و یا انتشارات موجود در پروفایل مربوط به هر کدام از این سرویس ها باشد.

در مورد مقایسه این دو کد باید گفت که هر دو دائمی هستند و برای نویسنده یک پروفایل ایجاد می کنند که نویسنده می تواند انتشارات خود را به آن بیافزاید. اما برخلاف ORCID، بخش Researcher ID این مزیت را دارد که بتواند Citation های فرد را نیز محاسبه کند. دقت داشته باشید که با نام کاربری و رمز عبور Researcher ID می توانید به And Note آنلاین خود ک از محصولات تامسون رویترز است نیز دسترسی داشته باشید.

با وجود این کدها، خیلی از مشلات مربوط به نام نویسندگان مقالات به شکل های مختلف و در مجلات مختلف و تاثیرات بعدی آن در محاسبه تعداد مقالات فرد نویسنده و یا Citation های آن فرد، مرتفع می شود.

http://nn4e.com/amozeshi/new_imgs/books.jpg

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *