موسسه اطلاعات علمی ISI

موسسه اطلاعات علمی ISI

موسسه اطلاعات علمی یا ISI (به انگلیسی: Institute for Scientific Information) موسسه‌ ای با تمرکز بر علم‌ سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تاسیس شد. این موسسه توسط موسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌ عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته می‌ شود. این موسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

موسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌ های داده فهرست کتاب‌ ها و مقالات را ارائه می‌ دهد. به‌ طور اختصاصی این خدمات نمایه‌ سازی نقل‌ قول‌ها و تحلیل آن ها است که توسط خود گارفیلد پایه‌ گذاری شده‌ است. این خدمات شامل نگهداری داده‌ های نقل‌ قول‌ های مقالات هزاران نشریه دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه داده ISI’s Web of Knowledge در دسترس است. این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌ دهد که بدانند کدام مقاله‌ ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌ قول کرده‌ اند.

آی‌ اِس‌ آی، سالانه گزارشی را تحت عنوان گزارش استنادی مجلات علمی که با سرواژه جِی‌ سی‌ آر (به انگلیسی: Journal Citation Reports) معروف است ارائه می‌ کند که در آن، مجلات نمایه‌ شده در بانک اطلاعاتی خود را بر اساس شاخصی با عنوان ضریب تاثیرگذاری (Impact Factor) رتبه‌ بندی می‌ کند. در حال حاضر ضریب تاثیرگذاری یکی از شاخص‌ های اصلی برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌ شود.

بررسی اعتبار مجلات ISI

مرجع رسمی بررسی اعتبار مجلات، وب‌ گاه تامسون رویترز است. با داشتن یکی از اطلاعات زیر می‌ توان اعتبار مجلات را بررسی نمود:

  • نام کامل مجله
  • شاپا

در صورتی که مجله مورد نظر در سایت تامسون رویترز نمایه شده باشد، جزئیات آن قابل مشاهده خواهد بود.

چاپ مقالات ISI در ایران

در ایران حاصل تمامی تحقیقات باید به صورت مقاله چاپ شود. زیرا تنها ملاک ارزشیابی تحقیقات انجام شده مقاله مستخرج از تحقیق است. حتی ملاک ارزشیابی خود مقاله هم نیست بلکه مجله‌ ای است که آن را چاپ می‌ کند. تحقیقی ارزشمند است که مقاله مستخرج از آن در مجله‌ ای ISI چاپ شود. در ایران بالاترین امتیاز به پژوهشگری تعلق می‌ گیرد که بتواند مقاله خود را در مجلات ISI چاپ نماید. طبق بخش نامه وزارت علوم نتیجه فعالیت‌ های پژوهشی که به صورت مقاله‌ های علمی چاپ می‌ شوند بر اساس WOS (یا JCR) بودن یا ISI Listed بودن یا ISC بودن دارای امتیازات جداگانه هستند. به عنوان مثال اگر هزینه طرح پژوهشی از ۵ میلیون تومان بیشتر شود، مجری طرح باید دو مقاله مستخرج از طرح را در یک مجله WOS (یا JCR) چاپ نماید. اگر از ۱۰ میلیون تومان بیشتر شد ۳ مقاله و اگر موفق به چاپ مقاله نشد جریمه می‌ شود.

دانشگاه‌ های مختلف امتیازات خاصی را برای چاپ مقاله مستخرج از پایان‌ نامه در نظر گرفته‌ اند. همچنین دانشجویان خارج از کشور برای به تایید رساندن مدرک خود در وزارت علوم باید یک مقاله مستخرج از رساله دکتری در مجلات WOS چاپ نمایند (مراجعه شود به آخرین بخشنامه در سایت وزارت علوم). مقاله ISI نقش بسیار مهمی در فعالیت‌ های علمی پژوهشگران داخل کشور ایفا می‌ کند.

وب سایت های زیادی به محض قرار دادن این پست توسط گروه نامیرا، به کپی برداری غیراخلاقی می پردازند. لطفا به تاریخ درج پست ها در وب سایت و وبلاگ های گروه نامیرا دقت بفرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *