چطور یک موضوع شگفت انگیز برای پایان نامه انتخاب کنیم؟

چطور یک موضوع شگفت انگیز برای پایان نامه انتخاب کنیم؟

شما در نقطه ‌ای از برنامه تحصیلات تکمیلی ‌تان هستند که باید موضوعی برای رساله دکتری یا پایان ‌نامه کارشناسی ارشد انتخاب کنید. همه کلاس‌ ها، همه پول هایی که صرف کمک درسی ‌ها شد، صفحه به صفحه مقالات ژورنال‌ ها، در نهایت یک موضوع مورد نیاز برای قاب کردن مدرکتان و چسباندش روی دیوار پیدا می ‌کنید و احتمالا بعد از این که این همه درس خواندید دنبال کار و بی کاری!!! انرژی دارید. آماده شده‌ اید تا پژوهشتان را شروع کنید. زمینه ‌هایی در ذهن دارید. حالا موضوع را انتخاب می ‌کنید. واقعا آسان است؟

در این پست ما تعدادی از تجربه ‌ها و پیشنهادهایمان را در رابطه با انتخاب موضوع پایان‌ نامه به اشتراک می‌ گذاریم. امیدوارم خواندن این متن موجب جرقه زدن برخی علاقه ‌ها، رفع برخی سردرگمی ‌ها، الهام بخش ایده ‌های بزرگ باشد یا حتی به شما کمک کند تا از اشتباهات وقت تلف کردنی، دور کند.

اولین و مهمترین، فکر در مورد حوزه رشته ‌ای است که به آن واقعا علاقه دارید. پیشنهاد نمی ‌کنیم موضوعی را انتخاب کنید که تنها در مورد آن چیزهایی شنیدید، چون ممکن است وقتی بیشتر از آن فهمیدید بدانید که مورد علاقه شما نیست. اما جرئت ‌تان به شما چه می‌ گوید؟ همچنین در نظر داشته باشید که هر تصمیمی که گرفتید باید آن را عملی بسازید. شما یک تیم تحقیقاتی بزرگ با یک حامی مالی قوی ندارید، بنابراین خوب است در انتخاب موضوع واقع بینانه باشید و همیشه با استاد راهنما و مشاورتان در تماس باشید تا مطمئن شوید که خارج از محدوده کار نمی ‌کنید و وقت با ارزش‌ تان را تلف نمی‌ سازید.

برای پیدا کردن و انتخاب موضوع، در این پست، چند پیشنهاد آورده شده است. به وب سایت سازمانی مرتبط با حوزه مطالعه ‌تان بروید. ببینید در این سایت‌ ها روی چه چیزی بحث می ‌شود، بحث‌ های مورد علاقه‌ یتان را لیست کنید. نگاهی به لیست بیندازید. کدام یک توجه ‌تان را جلب می ‌کند؟ کدام یک شما را به خودش درگیر می ‌کند؟ در رابطه با کدام یک می‌ خواهید بیشتر بدانید؟ این روش ممکن است به شما کمک کند زمینه کلی مورد علاقه ‌تان را بفهمید. برای مثال اگر رشته‌تان مشاوره است، با رفتن به وب سایت انجمن مشاوره آمریکا و دیگر وبسایت ‌ها، سازمانی مرتبط ممکن است موضوعی چون روان‌ شناسی غیر طبیعی، یا مسائل جانبازی، یا مطالعات چند فرهنگی، موضوعی بیابید.

روش دیگری برای فهمیدن زمینه موضوعی ‌تان مرور لیست ژورنال‌ های مرتبط با رشته ‌تان است. برای مثال اگر رشته ‌تان روان شناسی است، باید لیست ژورنال‌ های روان شناسی را پیدا کنید. شدیدا پیشنهاد می ‌کنیم که چندین لیست را ببینید. وقتی دارید لیست ‌ها را مرور می‌ کنید، مانند یک خفاش، ژورنال ‌های مورد علاقه‌ تان را جایی بنوسید. لزومی ندارد که حتما در یک حوزه موضوعی خاص باشد. حالا نگاهی به لیست ژورنال‌ های مورد علاقه‌ تان بیندازید، اکنون راحت ‌تر می ‌توانید حوزه موضوعی مورد علاقه ‌تان را انتخاب کنید.

هنگامی که شما زمینه مورد علاقه ‌تان را به حوزه موضوعی خاص برای مثال روانشناسی یا تشخیص افسردگی به صورت هوشمند محدود کردید، نوشته‌ های موجود در این زمینه را مرور کنید. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از پایگاه داده‌ آنلاینی است که کتابخانه دانشگاهتان فراهم آورده است. اگر این گزینه را ندارید، گوگل اسکولار جایگزینی عالی است. به کلمات و عباراتی که ممکن است با مطالعه شما مرتبط باشد، فکر کنید.

ممکن است اخیرا ژورنال یا دیگر انتشارات که مرتبط با حوزه موضوعی ‌تان است را تهیه کرده باشید. اگر چنین است، آن را باز کنید و فهرست مطالبشان را ببینید. چه چیزی توجه ‌تان را جلب می‌ کند؟ کدام مقالات اولین چیزی است که شما می‌ خواهید بخوانید؟ این می‌تواند برای محدود کردن موضوع کلی ‌تان مفید باشد. به خاطر داشته باشید، هر چیزی که انتخاب می ‌کنید، حداقل برای یک سال باید آن را بخورید، بنوشید و بپوشید. بنابراین نیاز است که صادقانه ماه‌ ها به آن حتی وقتی که احساس می ‌کنید انگیزه بسیار کمی دارید، علاقه داشته باشید. پیشنهاد می‌ کنیم این نوع جستجوها را انجام بدهید و روی انتخاب حوزه موضوعی و موضوع‌ تان فکر کنید، چون واقعا در وقت ‌تان صرفه‌ جویی می ‌شود.

در آخر باز تاکید می‌ کنیم که روی انتخاب موضوع‌ تان فکر کنید، عاقلانه انتخاب کنید و وقت با ارزش ‌تان را هدر ندهید و مطمئن شوید که آن چه از شما انتظار می‌رود را درک کنید.

http://nn4e.com/amozeshi_pix_main/img1_11azar.png

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *