سیستم عامل Bayanihan

سیستم عامل Bayanihan

یکی دیگر از توزیع های لینوکس که آخرین تجدید نظر آن با نام Kalumbata توزیع شده است که در آن LibreOffice که یک محصول آفیس مانند اپن سورس برگرفته از OpenOffice است. این پروژه در انستیتوی ASTI به آدرس وب سایت http://www.asti.dost.gov.ph و DOST به آدرس وب سایت http://www.dost.gov.ph ساخته شده است. دیگر محصولات این انستیتوها BLTCM و BL Server است. هسته اصلی این سیستم عامل محصول برنامه نویسان فیلیپین است اما همکاری کشورهای سنگاپور، مالزی و چین این سیستم عامل را پویاتر و قدرتمندتر کرده است.

این سیستم عامل در دو نسخه دسکتاپ و دولتی عرضه می شود. آخرین نسخه آن که به صورت دسکتاپ است به نام Bayanihan Desktop 5: Kalumbata توزیع شده است و دارای قابلیت های گرافیکی بالا، LibreOffice اپن سورس، آنتی ویروس اپن سورس، مرورگر اپن سورس، ابزارهای رایت، ابزارهای فایروال و بسیاری برنامه دیگر است که همراه با پکیج Synaptic قابلیت نصب دارند. محیط دسکتاپ آن KDE و مرورگر پیش فرض آن فایرفاکس اپن سورس، HPLIP برای چاپ، Wine برای شبیه ساز برنامه ها، موزیک پلیر Amarok، نرم افزار گرافیکی Gimp، Ekiga برای سرویس Voip، برای مشاهده تصاویر Gwenview و pidgin برای چت از جمله نرم افزارهایی هستند که به صورت پیش فرض در این سیستم عامل قرار گرفته اند.

برای نصب نسخه 32 بیتی دسکتاپ آن (486) به سخت افزارهای زیر نیاز دارید:

پردازنده های پنتیوم (از 1 به بالا)، حداقل 128 مگابایت RAM، 3 گیگابایت فضا برای هارددیسک، گرافیک با حداقل وضوح تصویر SVGA، کیبورد و ماوس.

برای نصب نسخه 32 بیتی دسکتاپ آن (686) به سخت افزارهای زیر نیاز دارید:

پردازنده های پنتیوم حداقل 500 مگاهرتز، حداقل 128 مگابایت RAM،  3 گیگابایت فضا برای هارددیسک، گرافیک با حداقل وضوح تصویر SVGA، کیبورد و ماوس.

همچنین نسخه 64 بیتی دسکتاپ آن با سخت افزارهای زیر سازگاری دارد:

پردازنده حداقل 1 گیگاهرتز 64 بیتی که مناسبترین آنها AMD64 و EM64T است، حداقل 1 گیگابایت RAM، حداقل 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای هارددیسک، گرافیک با حداقل وضوح تصویر SVGA، کیبورد و ماوس.

لینک دانلود از وب سایت سازنده برای نصب کننده با سی دی نسخه دسکتاپ: http://apt.bayanihan.gov.ph/Bayanihan5Desktop-Installer-i386-686-Rev4.iso

لینک دانلود از وب سایت سازنده با Live CD نسخه دسکتاپ: http://apt.bayanihan.gov.ph/Bayanihan5Desktop-Live-i386-686-Rev3.iso

برای چک کردن هش های MD5/SHA256 به آدرس http://www.bayanihan.gov.ph/index.php/products/bayanihan-desktop انتهای صفحه مراجعه کنید.

نسخه دولتی آن نیز برای نصب به سخت افزارهای زیر نیاز دارد:

پردازنده های پنتیوم حداقل 500 مگاهرتز، حداقل 256 مگابایت RAM،  5 گیگابایت فضا برای هارددیسک، گرافیک با حداقل وضوح تصویر SVGA، کیبورد و ماوس.

همچنین دارای مشخصه های دیگری علاوه بر نسخه دسکتاپ است از جمله پشتیبانی از اینترنت 3G وایرلس، قالبهای گرافیکی برای پرینت و هیچ بازی ای در نسخه دولتی آن وجود ندارد.

 لینک دانلود از وب سایت سازنده برای نصب کننده با سی دی نسخه دولتی مخصوص پردازنده 32 بیت 486: http://apt.bayanihan.gov.ph/Bayanihan5ForGov-Installer-i386-486-Rev3.iso

لینک دانلود از وب سایت سازنده برای نصب کننده با سی دی نسخه دولتی مخصوص پردازنده 32 بیت 686: http://apt.bayanihan.gov.ph/Bayanihan5ForGov-Installer-i386-686-Rev3.iso

لینک دانلود از وب سایت سازنده با Live CD نسخه دولتی: http://apt.bayanihan.gov.ph/Bayanihan5ForGov-Live-i386-686-Rev3.iso

برای چک کردن هش های MD5/SHA256 به آدرس http://www.bayanihan.gov.ph/index.php/products/bayanihan-for-gov  انتهای صفحه مراجعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *