سيستم عامل Mageia

سيستم عامل Mageia

يكی ديگر از سيستم عامل های لينوكسی رايگان و اپن سورس. اين سيستم عامل بر اساس پر استفاده ترين، كاراترين، قدرتمندترين و يكسری فاكتور ديگر در ماه مي 2013، بالاتر از Ubuntu و بعد از Mint قرار گرفت! اين خبر در بسياری از وب سايت هايی كه در زمينه اپن سورس و معرفی سيستم عامل های لينوكس فعاليت دارند نيز كاملا مشهود است. (براي مشاهده فقط كافيست به وب سايت http://distrowatch.com مراجعه فرماييد و ستون سوم از سمت راست با عنوان Page Hit Ranking را بر اساس 6 ماه اخير ببينيد! البته اين وب سايت با توجه به ميزان دانلود و نظرات رتبه بندی دارد اما كافيست به نظرات شركت های معتبری كه در زمينه لينوكس فعاليت دارند نيز دقت شود.)

اصليت اين سيستم عامل فرانسوی است و بر پايه Mandriva در سپتامبر 2010 ساخته و توزيع شده است. برخلاف Mandriva كه يك نهاد تجاری بود، Mageia يك پروژه اجتماعی است كه با هدف ارتقای رايگان سيستم عامل های بر پايه لينوكس بنا شده است.

اين سيستم عامل هم به عنوان نسخه دسكتاپ و هم سرور موجود است. اين سيستم عامل با اينكه فرانسوی است از زبان انگليسی نيز پشتيبانی می كند. Mageia از عمده محيط های دسكتاپ شامل KDE، GNOME، XFCE، Razor-Qt و E17 پشتيبانی می كند. تا امروز 19881 پكيج در مخزن Mageia وجود دارد.

نسخه سرور از پايگاه داده هايی مثل Postgre SQL، MariaDB، Redis، Cassandra، MongoDB پشتيبانی می كند.

در نسخه سرور وب سرور آن شامل Apache 2.2.22 و Cherokee 1.2.101 و Lighttpd 1.4.30 است. برای اطلاعات بيشتر از نسخه سرور به صفحه http://www.mageia.org/en/for-server مراجعه كنيد.

وب سايت سازنده: http://www.mageia.org/en

دانلود از وب سايت سازنده: http://www.mageia.org/en/downloads

در صفحه دانلود می توانيد نسخه 32 و 64 بيت را كه هر دو دارای حجم 3.4GB هستند را انتخاب و دانلود كنيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *