یافته های جدید هوش مصنوعی و مسائل علوم روانشناسی و روانشناختی

یافته های جدید هوش مصنوعی و مسائل علوم روانشناسی و روانشناختی

مسیر توسعه هوش مصنوعی مانند یک موج سینوسی است که در آن هر “ظهور” ایده جدیدی طی سالیان گذشته امکان پذیر بوده است. اکنون ما ایده ها و روش های ابتکاری و هوشمند بیشتری را می بینیم. این بدان معناست که جهت ما به سمت آن سوق داده می شود و چشم انداز همه قلمروهای ممکن را دارد. اما در مورد روانشناسی و روانشناختی چطور؟ در این جا چه تغییراتی و نوآوری با هوش مصنوعی ایجاد می شود؟

هدف اصلی:

آیا هوش مصنوعی می تواند یک درمانگر موثر باشد؟

علیرغم این که چقدر روانشناسان مانند فروید و یونگ با استعداد بودند، روانشناسی هنوز نقص بزرگی را در زمان خود دارد. همه می دانند که روانشناسی هرگز به عنوان یک علم دقیق خوانده نمی شد. پذیرش دقت مطلق در نتایج و دسته روش های متناقض وجود ندارد. بنابراین خود روانشناسان هنوز هم نمی توانند ماهیت روان را به طور دقیق توضیح دهند و برخی حتی با طالع بینی و هومیوپاتی آن را به هم برسانند.

بنابراین چه مشکلی وجود دارد و چرا این موضوع در نهایت نمی تواند دقیق باشد؟ خوب، بیایید حتی با کوچک ترین پدیده ذهنی شروع کنیم. این یک مجموعه داده عظیم با تعداد بی شماری از متغیرهای سخت برای سیستماتیک کردن است. تعداد زیادی از دانشمندان و پژوهشگران روانشناسی نتوانستند در طی چند قرن پیش فرض های دقیقی را انجام دهند و احتمالا آن ها هرگز این کار را نمی کنند. اما چه اتفاقی می افتد که این پرونده را به دست هوش مصنوعی بگذارد؟

با این وجود بخشی از کارهایی که روانشناسان عملی انجام می دهند، مانند انجام انواع خاصی از تست های روانشناختی، ارزیابی ها و پرسشنامه ها، می تواند با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تسهیل شود. امروز یکی دیگر از مشکلات روانشناسی در قیمت آن است. سالانه نزدیک به 201 میلیارد دلار برای بهداشت روان صرف می شود. اما پیشرفت در هوش مصنوعی، درمانی را برای افراد بیشتری که به قیمت مناسب به آن نیاز دارند، خواهد کرد و این فناوری از نظر ظاهری پیشرفته تر است. بنابراین، ببینیم چگونه می توان در حال حاضر این کار انجام داد.

اکنون تعداد زیادی استارتاپ وجود دارد که هدف آن ها ایجاد یک روانشناس مجازی است که می تواند به عنوان یک متخصص واقعی فعالیت کند. در حال حاضر، تمام این پروژه ها هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را به وجود آورده اند تا یک درمانگر مجازی تولید کنند که بتواند در زمان واقعی با مشتری ارتباط برقرار کند. در این جا توضیح ساده ای در مورد چگونگی عملکرد آن آورده شده است. از پایگاه داده بدست آمده، بسته به سوالی که پرسیده می شود، پاسخ ها تشکیل می شوند و به یک رنگ احساسی پاسخ می دهند. بنابراین، دستگاه قادر به ارائه مشاوره نیست بلکه ابراز همدردی می کند و راه حل های مختلفی را برای این مشکل ارائه می دهد.

راه حل های سیستم های هوشمند آنلاین

Quartet Health نام یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که از قدرت یادگیری ماشین برای تشخیص و تهیه یک برنامه درمانی اختصاصی استفاده می کند.

آدرس وب سایت: https://www.quartethealth.com

Ellie الی یکی دیگر از درمانگران خوب و محبوب با قدرت هوش مصنوعی است. این مکانیزم چت بات برای درمان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ایجاد شده است. الی می تواند به دقت، چهره های صورت، حرکات سر، حرکات چشم و صدای صوت را تجزیه و تحلیل کند تا این شاخص ها را که معمولا مربوط به افسردگی و PTSD است، تشخیص دهد.

Karim، کریم – بستر زبان عربی برای کمک به پناهندگان سوری

Emma، اما یک روانشناس مجازی به زبان هلندی است که برای کمک به افراد با اضطراب و ترس خفیف ایجاد شده است. وب سایت: https://www.aitreat.com

Nema، نما درمانگر مجازی برای ارائه مراقبت از دیابت کودکان (به انگلیسی).

و تعداد بیشماری از استارتاپ های مشابه دیگر وجود دارد. البته در حال حاضر پاسخ اکثر دستیاران مجازی کاملا استاندارد است، اما پیام های متنی آن ها بی معنی نیست. ما باید عیوب آن را فقط به عنوان نقطه شروع در نظر بگیریم. از این گذشته، خود سیستم به آموختن خود ادامه می دهد و در آینده محققان قصد دارند هوش مصنوعی را به سطحی برسانند كه در تهیه جواب، روانشناس آن ها پاسخ های دقیق تری را ارائه دهند.

چگونه با هوش مصنوعی می توان افسردگی را شناسایی و درمان نمود؟

افسردگی یک بیماری گسترده است، که فرد را خلع سلاح می کند و افراد را از انجام کارها باز می دارد. این خیلی اوقات اتفاق می افتد که مردم به سادگی نمی خواهند یک جلسه مستقیم با یک متخصص داشته باشند و نیاز به ناشناس بودن دارند. یکی دیگر از دلایلی که افراد مایل به مراجعه به درمانگر نیستند، عدم آگاهی در صورت افسردگی است. راه حل عالی برای این برنامه آسان برای استفاده است. به علاوه، با در نظر گرفتن فاصله بین در دسترس بودن یک متخصص واقعی و هزینه هر جلسه درمانی همچنان رو به افزایش است، تقاضا برای برنامه های مراقبت بهداشتی دیجیتالی شده به طور پیوسته افزایش یافته است و و وقتی صحبت از  افسردگی می شود، راه حل های ممکن وجود دارد که هوش مصنوعی ارائه می دهد:

Touchskin یک پروژه مراقبت های بهداشتی مبتنی بر هند و انگلیس است که Wysa، یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تعیین و درمان افسردگی معرفی کرد. این برنامه ویژگی هایی مانند مراقبه هدایت شده و بدون کنترل، یادآوری از طریق پیام و پیگیری پیشرفت را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

Woebot ، یک نام شناخته شده دیگر، یک چت بات است که رویکردهای شناختی رفتاری درمانی را برای افسردگی اتخاذ می کند. این برنامه بیش از یک میلیون پیام در هفته ارسال می کند تا به کاربران خود برای مقابله با افسردگی، اضطراب، مشکلات روابط و موارد دیگر کمک کند.

محققان انستیتوی فناوری ماساچوست یا MIT، یک مدل شبکه عصبی را تهیه کرده اند که می تواند داده های صوتی و متنی خام مصاحبه ها را برای کشف الگوهای گفتاری که نشان دهنده افسردگی است، تجزیه و تحلیل کند. این سیستم، که توسط گروهCSAIL MIT  پیشگام شده است، می تواند به طور دقیق پیش بینی کند که فرد دچار افسردگی است، بدون آن که نیاز به اطلاعات دیگری داشته باشد.

هوش مصنوعی برای درمان اختلالات عصبی و تجویز یک درمان

زمینه دیگری که هوش مصنوعی توانسته است قدرت خود را برای روانشناسی نشان دهد، تشخیص و درمان اختلالات عصبی است. به طور خاص، هوش مصنوعی به شناسایی داروهای شخصی، مدیریت تشنج و کشف مواد مخدر می پردازد و از آن ها استفاده می کند و اکنون با این رویکرد می تواند صرع را درمان کند. یکی از موفق ترین پروژه ها از این نوع Embrace است. توسعه یافته توسط Empatica، انستیتوی فناوری ماساچوست یا MIT، این اولین سیستم نظارت بر تصرف سیگنال فیزیولوژیکی مبتنی بر غیر سیگنال های EEG است.

نظارت ساده است – بیماران از ساعت های هوشمند استفاده می کنند که تشنج های احتمالی را از طریق حرکت الکتریکی در بدن تشخیص می دهد. به علاوه، چنین ساعت هایی مراقبان هشدار را در اختیار شما قرار می دهند و داده های GPS مکان را ارائه می دهند. در هنگام خواب و بیداری، نیاز به شناسایی الگوها و تجزیه و تحلیل آن ها برای کسب بینش بیشتر، مورد نیاز است. اما درمان اختلالات عصبی تنها آن چیزی نیست که امروز هوش مصنوعی می تواند ارائه دهد. گرچه دشوار است که آن را یک نوآوری فوق العاده نامید، اما ارزش توجه دارد. هوش مصنوعی قادر است به سرعت فرمول های پزشکی را ایجاد کرده و درمانی را تجویز کند. Atomwise و MedClueRx فقط برخی از این پروژه ها هستند و مطمئنا تعداد زیادی از آن ها وجود دارد. آن ها به راحتی می توانند تشخیص دهند که کدام داروها برای اختلالات عصبی، بیماری های دستگاه گوارش و صرع مورد نیاز هستند.

چه چیزی باعث می شود درمان مجازی به خوبی انجام شود؟

ثابت شده که چت بات هایی مانند الی، ووبوت و موارد دیگر، ابزاری بسیار کارآمد و محبوب برای معالجه افراد مبتلا به بیماری روانی هستند. اما چرا مردم دستیار مجازی را بیش از یک متخصص واقعی انتخاب می کنند؟ در تعامل انسان به انسان، غالبا میزان خویشتن داری وجود دارد. شرم می تواند انسان ها را از اشتراک علنی باز کند. در روانشناسی، این مشکل می تواند به تحریف کل درمان منجر شود! با این وجود، هنگام نشستن با یک دستیار مجازی، مشخص شده است که افراد تمایل بیشتری به بیان دارند. با وجود ربات های هوش مصنوعی، بیماران احتمالا گزارش می كنند كه احساس قضاوت نمی كنند. این واقعیت می تواند از مزایای درمانی چشمگیری برخوردار باشد.

آیا هوش مصنوعی می تواد جایگزین رواشناسی و روانشناختی شود؟

در آینده روانشناسی و تحقیقات هوش مصنوعی بیش از پیش رشد می کنند. اما، حتی اگر چت بات های روان درمانی و سایر ربات ها می توانند احساسات انسانی را به صورت گفتاری و بصری تقلید کنند، مسیری طولانی است که پیش از این در نهایت به توانایی های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تکیه کند. به خصوص چنین زمینه ای مانند مشاوره روانشناسی، نیاز به مداخله بیشتر انسان نسبت به یک ماشین دارد و همیشه چنین خواهد بود. بنابراین، چرا ادغام هوش مصنوعی را به هیچ وجه در روانشناسی در نظر گرفته می شود؟ در مرحله اول، یافتن وسیله ای برای نفوذ به دنیای شگفت انگیز تفکر انسان ها، در تمام لایه ها و اشکال واقعی آن، مفید خواهد بود و اگر هوش مصنوعی بتواند هوشیاری و تفکر عمیق بشر را کشف کند، در نهایت اطلاعات جدیدی در مورد انسان به دست آورده می شود! بنابراین، هدف اصلی هوش مصنوعی برای روانشناسی، دریافت دانش جدید است که براساس آن، سرانجام می تواند به یک علم دقیق تبدیل شود – و به هیچ وجه جایگزین روانشناس نشود، بلکه یک دستیار کمکی باشد.

www.nn4e.com
nn4e@aol.com
شناسه تلگرام @nimanamira
09360703858
کانال تلگرام https://t.me/nn4enamira
کانال تام تام https://tt.me/nn4enamira
کانال تلپادو http://telepado.me/1/nn4enamira
اینستاگرام https://www.instagram.com/nn4enamira

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *