هوش هیجانی مصنوعی چیست؟

هوش هیجانی مصنوعی چیست؟

انسان ها همیشه می توانند ادعای تسلط بر دستگاه ها را وقتی که احساسات را درک کنند داشته باشند. اما این امر این طولانی نخواهد بود. در حالی که برخی ممکن است شک کنند که ماشین ها با احساسات برخورد خواهند کرد، افرادی که در زمینه هوش هیجانی مصنوعی کار می کنند، همچنین با عنوان هوش هیجانی یا محاسبه عاطفی شناخته می شوند، می گویند که ما در راه جالبی در پیش هستیم و تا سال 2025، بازار جهانی محاسبات عاطفی تا 174 بیلیون دلار به دست خواهد آمد.

هوش هیجانی مصنوعی چیست؟

هنگامی که رایانه ها می توانند احساسات را با تجزیه و تحلیل داده ها، از جمله بیان صورت، حرکات، صدای صدا، نیروی ضربه زدن به کلیدها و موارد دیگر بخوانند تا وضعیت عاطفی فرد را تعیین کنند و سپس نسبت به آن واکنش نشان دهند، ما این هوش هیجانی مصنوعی را می نامیم. این توانایی به انسان ها و ماشین ها اجازه می دهد تا به روشی بسیار طبیعی تر و بسیار شبیه به عملکرد متقابل انسان به انسان با یکدیگر تعامل داشته باشند.

محاسبات عاطفی از سال 1995 در آزمایشگاه MIT Media شروع شد که دوربین ها، میکروفون ها و حسگرهای فیزیولوژیکی پاسخ های عاطفی را برای شناسایی احساسات جمع می کردند و سپس ماشین ها به آن احساسات پاسخ می دادند. این کار اولیه باعث شد تا استاد آزمایشگاه روزالیند پیکارد “عاطفه محاسباتی” منتشر شود. امروز، توانایی این دستگاه در ارزیابی داده ها می تواند به آن کمک کند تا از ظرافت های احساسی ظریف استفاده کند که برخی از آن ها از دست می دهند.

هوش هیجانی مصنوعی چگونه کار می کند؟

از طریق ترکیبی از دید رایانه ای، حسگرها و دوربین ها، حجم وسیعی از داده های دنیای واقعی، علم گفتار و الگوریتم های یادگیری عمیق، سیستم های هوش هیجانی مصنوعی، داده ها را جمع می کنند و سپس آن را در مقابل سایر نقاط داده که پردازش و مقایسه آن ها در مقابل سایر نقاط داده است که احساسات کلیدی مانند ترس را شناسایی می کنند، پردازش و مقایسه می کنند. هنگامی که احساسات مناسب شناسایی شد، دستگاه احساسات و تعبیر آن را در هر مورد تعبیر می کند. با رشد پایگاه داده احساسات، الگوریتم ها در شناسایی تفاوت های ظریف ارتباطات انسانی بهتر می شوند.

امروزه هوش هیجانی مصنوعی چگونه استفاده می شود؟

با پیشرفت این زمینه، بسیاری از شرکت ها به طور فعال از آن استفاده می کنند تا خدمات و محصولات بهتری ارائه دهند. در این جا چند نمونه ارائه و معرفی می گردند:

Affectiva ، یک شرکت نرم افزاری تشخیص احساسات، به تبلیغ کنندگان و بازاریابان ویدئو کمک می کند تا هنگام تماشای فیلم با محصول خود Affdex for Research Market ، چهره های لحظه به لحظه جمع کنند. این داده با بانک اطلاعاتی احساسات شرکت مقایسه می شود و معیارهایی برای بالابر فروش، فراخوان نام تجاری و موارد دیگر در اختیار مشتریان خود مانند ایده های Kellogg و CBS  برای بهینه سازی مطالب و رسانه های خود قرار می دهد. این شرکت همچنین در حال کمک به صنعت خودرو است که روش های استفاده از هوش هیجانی مصنوعی را برای تغییر تجربه حمل و نقل، از جمله ایمنی در جاده و تجربه مسافر، کشف کند. این شامل راه حل های پیشرفته نظارت بر وضعیت راننده برای شناسایی یک راننده مختل یا خسته و همچنین سیستمی برای وسایل نقلیه خودمختار است.

شرکتی دیگر که از بازاریابان با راه حل های هوش هیجانی مصنوعی برای تحقیقات بازار حمایت می کند Realeyes است. آن ها از وب کم، دید رایانه ای و هوش مصنوعی برای تحلیل حالات چهره بیننده هنگام تماشای فیلم استفاده می کنند. Realeyes قادر به بازخورد انتقادی در مورد اثربخشی خلاقیت به کار رفته در تبلیغات تبلیغاتی است که به شرکت هایی مانند Coca-Cola و Hershey کمک می کند تا در بازاریابی خود موثر باشند.

مایکروسافت تیمی دارد که اختصاص به توسعه فناوری های جدید دارد که باعث ارتقای تاب آوری و بهزیستی می شود و از هوش هیجانی مصنوعی برای احساس و پاسخ به حالت های عاطفی استفاده می کند. تیم HUE (درک و همدلی انسانی) با آوردن هوش هیجانی مصنوعی به محصولات مایکروسافت، به ویژه در زمینه های جستجوی همدلی، درک انسان در بازی ها و فضاهای کاری سازگار به چالش کشیده می شود.

اگر تاکنون برای حل مسئله از طریق مرکز تماس با مشتری مشتری یک شرکت تماس گرفته اید و متوجه شده اید که میزان ناامیدی شما با هر انتقال افزایش می یابد، از راه حل هوش هیجانی مصنوعی کوگیتو برای بهبود تجربه قدردانی خواهید کرد. این کمک می کند تا خلق و خوی تماس گیرنده را تشخیص داده و نحوه تنظیم مامورین تماس را در زمان واقعی تنظیم کنید.
فناوری هوش هیجانی مصنوعی می تواند برای شناسایی نگرانی های بهداشت روان مفید باشد. CompanionMx  یک برنامه نظارت بر سلامت روان را ارائه می دهد که می تواند نشانه هایی از تغییرات خلقی و اضطراب را هنگام شخصی که در تلفن های خود صحبت می کند شناسایی کند. آزمایشگاه MIT Media وسیله ای پوشیدنی به نام BioEssence ایجاد کرده است که تغییرات در ضربان قلب را برای شناسایی درد، استرس و سرخوردگی حس می کند و سپس رایحی را منتشر می کند تا از طریق آن وضعیت احساسی به فرد کمک کند.

احساسات هوش مصنوعی حتی می تواند نوعی فناوری کمکی برای مبتلایان به اوتیسم باشد که در هنگام برقراری ارتباط، غالبا در انتخاب نکات عاطفی دیگران تلاش می کنند. دستگاه پوشیدنی می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا “عواطف دیگران” را بخوانند و سپس به شخص مناسب پاسخ دهند.

مانند بسیاری از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی دیگر، توسعه دهندگان باید توجه داشته باشند که مجموعه داده هایی که این فناوری روی آن آموزش داده شده است، تنوع جامعه جهانی ما را نشان می دهد تا برای همه مفید باشد. امیدواریم این اتفاق با اتخاذ گسترده تر این برنامه ها رخ دهد.

هوش هیجانی مصنوعی قطعا زمینه ای جذاب و امیدوار کننده ای است. به نظر شما هوش هیجانی مصنوعی چگونه می تواند مفید باشد؟

www.nn4e.com
nn4e@aol.com
شناسه تلگرام @nimanamira
09360703858
کانال تلگرام https://t.me/nn4enamira
کانال تام تام https://tt.me/nn4enamira
کانال تلپادو http://telepado.me/1/nn4enamira
اینستاگرام https://www.instagram.com/nn4enamira

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *