معرفی 3 سیستم عامل بر پایه لینوکس بسیار سبک

معرفی 3 سیستم عامل بر پایه لینوکس بسیار سبک

در اینجا به معرفی 5 سیستم عامل از خانواده لینوکس می پردازم که بسیار سبک بوده و زمان روشن شدن کامپیوتر، بوت آن در حد 5 ثانیه طول خواهد کشید! اگر دنبال سیستم عامل از خانواده ویندوز با حجم کم هستید باید به سراغ نسخه های قدیمی مثل 98 بروید که یک مشکل اساسی دارند: نبود نرم افزارهای امروزی متناسب با آنها. از این رو، توزیع های معرفی شده در این پست علاوه بر سبک و کارایی بالا، با نرم افزارهای امروزی کاملا سازگار هستند و سرعت بالایی را نیز دارند.

لوبونتو (Lubuntu)
لوبنتو که یکی از سیستم عامل های بر پایه اوبنتو (Ubuntu) میباشد از محیط گرافیکی Lightweight X11 یا LXDE استفاده میکند. این توزیع از لحاظ سبکی یکی از بهترین گزینه ها میباشد و قابلیت استفاده از نرم افزارهای اوبنتو آن را به یکی از گزینه های عالی برای انتخاب تبدیل میکند. این توزیع لینوکس از سیستم پارتیشن بندی یا تقسیم حافظه LVM و RAID پشتیبانی می کند. با مراجعه به لینک زیر می توانید در همان صفحه اول انواع نسخه ها را با لینک دانلود پیدا کنید. آخرین نسخه تا امروز 13.04 است.

برای مشاهده بزرگتر روی عکس کلیک کنید.
SliTaz
در این سیستم عامل شما به شگفت انگیز بودن لینوکس اقرار خواهید کرد. در حالی که بسیاری از نرم افزارهای ویندوزی بیشتر از ۳۰ مگابایت حجم دارند ، این توزیع از لینوکس تنها ۳۰ مگابایت حجم دارد. فایرفاکس به عنوان مرورگر پیش فرض درون بسته موجود است و ابزارهای مفیدی مانند PDF reader ، مدیا پلیر و یک ویرایشگر ساده متن نیز داخل پکیج جاسازی شده اند. (این سیستم عامل واقعا پایداره. من خودم شخصا اینو نصب کردم راضی بودم!)

برای مشاهده بزرگتر روی عکس کلیک کنید.

زوبونتو (Xubuntu)

یکی دیگر از توزیع های سبک لینوکس، زوبونتو میباشد که بر پایه لینوکس محبوب اوبونتو ایجاد شده است. این خصوصیت باعث خواهد شد که شما بتوانید از تمامی نرم افزارهایی که برای اوبونتو وجود دارد بهره ببرید.

زوبونتو به جای استفاده از رابط کاربری gnome یا unity از محیط کاربری سبک تری به نام XFCE استفاده میکند. البته این رابط کاربری به اندازه محیط کاربری خود اوبنتو جذاب نیست ولی اگر شما طرفدار پرا پا قرص توزیع اوبونتو باشید ، باعث میشود که بتوانید زوبنتو را در کامپیوتر خود نیز تجربه کنید.

برای مشاهده بزرگتر روی عکس کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *