سیستم عامل FreeBSD ، قوی ترین سیستم عامل!

سیستم عامل FreeBSD ، قوی ترین سیستم عامل!

در ميان سيستم عامل هايی كه بر مبنای فناوری متن باز يا اوپن سورس طراحي مي شوند، FreeBSD مورد توجه بسياری از كاربران حرفه ای و به خصوص متخصصان شبكه قرار گرفته است.

اين سيستم عامل كه بر مبناي سيستم عامل متن باز و مشهور يونيكس طراحي شده، به “غول ناشناخته دنيای سيستم عامل های آزاد ” مشهور است. اين سيستم عامل را نمي توان يكی از زيرشاخه های يونيكس دانست و در واقع درست آن است كه بگوييم FreeBSD شبيه به يونيكس كار مي كند. كاربران FreeBSD آن را قابل اعتماد و قدرتمند توصيف می كنند.

به گفته متخصصان FreeBSD يك سيستم عامل كامل است. كرنل يا هسته اصلی اين سيستم عامل، درايورها و تمامی امكانات ديگر آن مانند پوسته در قالب يك مجموعه از كدهای منبع طراحی شده اند، اما برنامه های كاربردی FreeBSD به طور جداگانه طراحی شده اند و سپس اين مجموعه در كنار يكديگر قرار گرفته و عرضه شده اند.

البته اين بدان معنا نيست كه نرم افزارهای ثالث بر روی اين سيستم عامل قابل نصب نباشد. بد نيست بدانيد كه جديدترين نسخه كامل از اين سيستم عامل موسوم به نسخه 8 در تاريخ 26 نوامبر در دسترس عموم قرار گرفت. طراحان اين سيستم عامل هم اكنون در حال كار بر روی نسخه نهم آن هستند. اما زمانی برای عرضه اين نسخه اعلام نشده است.

طراحی اين سيستم عامل اولين بار در سال 1993 در دانشگاه بركلی شروع شد و به سرعت هم پيشرفت كرد. پس از عرضه دو نسخه بتا يا آزمايشی از اين سيستم عامل با نام های 1.0-GAMMA و 1.0-GAMMA در سپتامبر و اكتبر سال 1993 اولين نسخه كامل يا رسمی از آن به نام FreeBSD 1.0 در اول نوامبر 1993 عرضه شد و اندكی بعد بر روی سی دی نيز توزيع شد.

يكي از مهم ترين مزايای اين سيستم عامل در آن زمان امكان اتصال سريع و آسان به اينترنت بود كه استقبال از آن را در ميان اهالی حرفه ای دنيای آی تی تسريع كرد. البته بعد از عرضه اين سيستم عامل چند دعوای حقوقي بر سر مالكيت كدهای آن به وجود آمد كه چندان به طول نينجاميد.

سيستم عامل FreeBSD دارای ويژگي هایي است كه بر محبوبيت آن افزوده است. اين سيستم عامل از پروتكل های متنوع و پيشرفته شبكه ای مانند IPv6، SCTP، IPSec, IPX، AppleTalk و همين طور فناوری شبكه ای بی سيم پشتيبانی می كند و همين امر آن را در ميان شركت های ISP و سرويس دهندگان متخلف اينترنت و همين طور مديران شبكه ها بسيار محبوب كرده است.

قدرت اين سيستم‌ عامل در دنيای شبكه و توانايي آن در زمينه انتقال اطلاعات بی نظير است. به همين دليل برخی از پربازديدترين وب سايت‌ های دنيا مثل yahoo ،Freesoftware ،Qwest ،Hotmail برای مديريت خود از اين سيستم‌ عامل بهره می گيرند.

ذخيره سازی اطلاعات با استفاده از اين سيستم عامل به شيوه هايی منحصر به فرد صورت مي گيرد. اين سيستم عامل مجهز به ابزار اختصاصی برای جلوگيری از حذف و پاك شدن اطلاعات در صورت وقوع نقص فنی در رايانه و از كار افتادن آن به هر علت است. كدگذاری تمامی اطلاعات به طور خودكار و ايجاد يكپارچگی در كل هارد ديسك در زمان ذخيره سازی اطلاعات از جمله ديگر ويژگي های اين سيستم عامل است. تهيه نسخه پشتيبان به طور آنی از اطلاعات ذخيره شده توسط كاربران يكي ديگر از امكانات اين سيستم عامل است.

FreeBSD نيز داراي امكانات امنيتی متعددی است. از جمله اين امكانات می توان به access control lists يا (ACLs) برای تعيين سطح دسترسی كاربران مختلف، تنظيم سطح دسترسی در مورد فايل های مختلف و طراحی ماژولی موسوم به OpenBSM برای انجام كنترل های امنيتی است.

كاربر اصلی و مدير اين سيستم عامل همچنين می تواند براي كاربران مختلف سطوح دسترسی متنوعی را حتی در مورد جزيی ترين امور تعريف كند. فايروال پيشرفته و اختصاصی، ابزاری برای فيلتر كردن بسته های اطلاعاتی موسوم به Packet Fillering و انواع ابزار شناسايی نفوذگران و مقابله با آنها از جمله امكانات امنيتی اين سيستم عامل است.

سيستم عامل FreeBSD در ميان برنامه نويسان هم محبوبيت فوق العاده ای دارد. زيرا دارای يك محيط بسيار قوی و كامل برای افراد آشنا به زبان ++C می باشد. همچنين ابزارهای ديگری برای برنامه‌ نويسی با جاوا، پرل و پايتون در اين سيستم عامل در نظر گرفته شده است.
اكثر نرم افزارهای سازگار با سيستم عامل مشهور لينوكس با اين سيستم عامل نيز سازگاری دارند. از سوی ديگر همانطور كه اشاره شد اين سيستم عامل كاملا رايگان بوده و از سايت freebsd.org قابل دريافت و نصب است.

ورود به وب سایت این سیستم عامل: http://www.freebsd.org

تا زمان پست این مطلب، آخرین نسخه عرضه شده، نسخه Beta1 8.4 است که از لینک زیر قابل دسترسی است: http://www.freebsd.org/news/newsflash.html#event20130322:01

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *