فناوری 5G و مباحث مربوط به سلامتی آن: از شایعه تا واقعیت!

5G جدیدترین شبکه فناوری بیسیم است. 5G برای انتقال داده ها بین تجهیزاتی مانند تلفن های همراه و دستگاه های بلوتوث استفاده می شود. 5G با تولید نوعی انرژی به نام تابش الکترومغناطیسی کار می کند. این فناوری ارتباطی، از فرکانس‌های بالاتری نسبت به شبکه‌ های بیسیم قبلی استفاده می ‌کند که باعث می ‌شود سریع ‌تر و کارآمدتر شود. فرکانس های الکترومغناطیسی، مانند فرکانس های تولید شده توسط 5G، ناحیه ای به نام میدان الکترومغناطیسی (EMF) ایجاد می کنند. برخی افراد معتقدند EMF اثرات منفی بر سلامتی دارد. در نتیجه، نگرانی در مورد چگونگی تاثیر 5G بر سلامت وجود دارد.

IARC که EMF ها را به عنوان “احتمالا سرطان زا” طبقه بندی می کند، بخشی از WHO است. اما WHO در حال تکمیل ارزیابی سلامت جداگانه خود از منبع EMFsTrusted است. منبع بین المللی EMF ProjectTrusted ارزیابی را مدیریت می کند. WHO پروژه بین المللی EMF را در سال 1996 تاسیس کرد. دکتر لنارت هاردل، انکولوژیست در سوئد، علیه پروژه EMF صحبت کرد. در یک بررسی تحقیقی در سال 2017، هاردل بیان کرد که پنج نفر از شش عضو گروه اصلی EMF به کمیسیون بین‌ المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیریونیزان (ICNIRP) وابسته هستند. به گفته هاردل، این یک تضاد منافع است. او همچنین بیان می کند که بسیاری از اعضای ICNIRP به صنایعی وابسته هستند که از شبکه های بیسیم استفاده می کنند.

آیا فناوری 5G بر سلامتی انسان تاثیر دارد؟

به گفته منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت  (WHO)، تحقیقات محدودی در مورد فرکانس های مورد استفاده در 5G وجود دارد. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات سلامتی میدان های الکترومغناطیسی در سراسر طیف وجود دارد. با این حال، نتایج متناقض هستند. تا به امروز،EMF  ها مشکلاتی را ایجاد کرده اند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • گرم کردن بافت: یک مطالعه کوچک در سال 2017 نشان داد که تلفن های همراه از فرکانس های 1.8 تا 2.2 گیگاهرتز استفاده می کنند. طبق گفته WHO، این فرکانس ها باعث گرم شدن بافت می شوند. گرم شدن بافت زمانی اتفاق می افتد که پوست شما انرژی الکترومغناطیسی را جذب می کند. این امر باعث افزایش جزئی دما در مغز و بدن شما می شود. یک مطالعه در سال 2021 همچنین نشان داد که افراد با افزایش سن، گرم شدن بافت های مرتبط با EMF را بیشتر تجربه می کنند. به علاوه، هرچه EMF ها بیشتر باشد، جذب بیشتری می کنند. این به این دلیل است که افراد مسن تر تمایل به کاهش ضخامت پوست و جریان خون دارند. با این حال، گرمایش بافت کوتاه مدت و حداقل در نظر گرفته می شود. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) همچنین بیان می کند که مردم در معرض فرکانس های بسیار پایین EMF هستند. این سطوح برای ایجاد گرمای قابل توجه بافت بسیار پایین است. برای تعیین این که چگونه 5G به طور خاص بر بافت انسان تاثیر می گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است.
  • عملکرد شناختی: اثرات قرار گرفتن در معرض 5G بر عملکرد شناختی هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. تحقیقاتی در مورد EMF از منابع دیگر وجود دارد. در یک مطالعه کوچک در سال 2017، محققان چگونگی تاثیر استفاده از تلفن همراه بر عملکرد شناختی را بررسی کردند. محققان دریافتند که استفاده از تلفن همراه برای حداقل 90 دقیقه در روز با مشکلات توجهی، همراه می گردد. یک بررسی کوچک تحقیقاتی در سال 2018 شواهد متناقضی پیدا کرد. محققان، 43 مطالعه را در مورد EMFs و عملکرد شناختی بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که هیچ ارتباط محکمی بین EMF و نگرانی های شناختی وجود ندارد.
  • سرطان: در سال 2011، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) اعلام کرد که EMF ها برای انسان “احتمالا سرطان زا” هستند. این طبقه بندی توسط 30 دانشمند از 14 کشور تعیین شد. تا به امروز، بیشتر مطالعات ارتباط بالقوه بین EMF و سرطان مغز را بررسی کرده اند. اما نتایج متناقض بوده است. به عنوان مثال، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که تشعشعات EMF از تلفن های همراه با گلیوما، نوعی سرطان مغز، مرتبط است. از سوی دیگر، یک مطالعه در سال 2018، ارتباط واضحی بین EMFs با فرکانس بالا و تومورهای مغزی پیدا نکرد. باز هم، مطالعات بیشتری برای تعیین این که آیا فرکانس 5G می تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشد، مورد نیاز است.

آیا فرکانس یا تشعشع 5G برای حیوانات مضر است؟

تحقیقات محدودی در مورد چگونگی تاثیر 5G به طور خاص بر حیوانات وجود دارد. بیشتر تحقیقات روی موش ها انجام شده است. به عنوان مثال، یک مطالعه حیوانی در سال 2019 نشان داد که EMF های تلفن همراه با آسیب DNA در موش ها مرتبط است. مطالعه دیگری بر روی حیوانات در سال 2016 نشان داد که EMF با هر فرکانس می تواند به سیستم عصبی آسیب برساند. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 منبع معتبر همچنین چگونگی تاثیر EMF ها بر موجودات زنده مانند حلزون ها و قورباغه ها را بررسی کرد. محققان دریافتند که مشخص نیست آیا EMF ها اثرات منفی روی حیوانات دارند یا خیر. برای تعیین این که چگونه 5G بر حیوانات تاثیر می گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است.

یک مسئله مهم: آیا 5G با کرونا ویروس مرتبط است؟ پاسخ علمی: ممکن است! اما پاسخ مطالعات پیشین:

ادعاهای نادرست در مورد خطرات سلامتی

از زمان انتشار 5G، بسیاری از ادعاهای نادرست در مورد سلامت آن در رسانه های اجتماعی ظاهر شد. نمونه هایی از این افسانه ها عبارتند از:

  • واکسن‌های COVID-19 حاوی ریزتراشه‌های 5G هستند
  • از انتشار 5G برای پوشاندن همه‌گیری COVID-19 استفاده می‌شود
  • 5G باعث سردرد، میگرن و سرگیجه می شود

همچنین افسانه ای وجود دارد مبنی بر این که شبکه های تلفن همراه 5G با ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 مرتبط هستند که باعث بیماری کووید-19 می شود. این دروغ است. طبق شایعات، گفته می شود که 5G مستقیما ویروس را منتشر می کند. اما ویروس ها از طریق قطرات تنفسی منتشر می شوند، نه از طریق شبکه های بیسیم. برخی شایعات ادعا می کنند که 5G سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کند و خطر ابتلا به SARS-CoV-2 را افزایش می دهد که باعث COVID-19 می شود. اما این نیز نادرست است. هیچ مدرکی مبنی بر این که EMF یا 5G بر خطر ابتلا به عفونت های ویروسی تأثیر می گذارد، وجود ندارد.

www.nn4e.com
nn4e@aol.com
شناسه تلگرام @nimanamira
09360703858
کانال تلگرام https://t.me/nn4enamira
کانال تام تام https://tt.me/nn4enamira
اینستاگرام https://www.instagram.com/nn4enamira

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *