دانلود و معرفی نرم افزار R

دانلود و معرفی نرم افزار R

نرم افزاری است که می تواند در زمینه محاسبات آماری به کار گرفته شود. از لحاظ قدرت با MATLAB، Scilab و Octave قابل مقایسه است و نرم افزاری کدباز و رایگان می باشد. وب سایت رسمی آن به آدرس  http://www.r-project.org می باشد. برای افرادی که توانایی نوشتن کد در محیطی مانند Notepad را دارند خود بسته R را پیشنهاد می کنیم که به زبان هاگوناگون ترجمه نیز شده است (لینک http://www.r-project.org/) و دانشگاه فردوسی مشهد نیز آن را ترجمه کرده است که لینک آن http://cran.um.ac.ir/ می باشد و می توانید از همین لینک برای سیستم عامل های گوناگون آن را دانلود نمایید. (کلیک برای بزرگنمایی تصویر)

برای نصب بسته های مختلف می توانید از مخزن CRAN استفاده کنید که دسترسی به بسته های زیادی را به طور رایگان می دهد. مانند شکل زیر: (کلیک برای بزرگنمایی تصویر)

و انتخاب CRAN Mirror

و در نهایت انتخاب بسته ای که اقدام به نصب آن دارید.

بعد از نصب در کنسول R پیغامی مبنی بر نصب موفقیت آمیز بسته مشاهده می شود:

همینطور برای نصب بسته ها می توانید به طور مستقیم در خط فرمان دستور زیر را تایپ نمایید:

(‘  ‘)install.packages

که در بین ‘    ‘    می توانید نام بسته مورد نظر خود را بنویسید مثلا neuralnet و سپس enter بزنید تا نصب شود.

آموزش های بسیار زیادی در حوزه های گوناگون برای R در دسترس می باشد که برای شروع اولیه کار توصیه می شود http://www.luchsinger-mathematics.ch/Bashir.pdf مطالعه شود.

برای کاربرانی که توانایی کد نوشتن در محیط های IDE را دارند نرم افزارهای وایطی که از R استفاده می کنند نیز اراده شده اند که برای مثال می توان به Tinn-R اشاره کرد (اطلاعات بیشتر در http://nbcgib.uesc.br/lec/software/editores/tinn-r/en). آخرین نسخه تا زمان نوشتن این  پست در وبلاگ نسخه Tinn-R 3.0.3.6 است که از لینک http://nbcgib.uesc.br/lec/download/software/Tinn-R_3.0.3.6_setup.exe می توان آن را دانلود نمود. (کلیک برای بزرگنمایی)

همینطور نرم افزار IDE دیگری به نام RStudio نیز به لینک http://www.rstudio.com موجود است که نسخه رایگان آن نیز برای دانلود در همین سایت موجود است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *