مروری بر ChatGPT

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌ شود و به شما امکان می‌ دهد مکالمات انسان‌ مانند و خیلی بیشتر با چت بات داشته باشید. مدل زبان می تواند به سوالات پاسخ دهد و در کارهایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله و کد به شما کمک کند. استفاده در حال حاضر برای عموم رایگان است، زیرا ChatGPT در مرحله تحقیق و جمع آوری بازخورد است. از 1 فوریه، یک نسخه اشتراک پولی به نام ChatGPT Plus نیز وجود دارد. ChatGPT توسط OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی و هوش مصنوعی ایجاد شده است. این شرکت ChatGPT را در 30 نوامبر 2022 راه اندازی کرد. OpenAI همچنین مسئول ایجاد DALL-E-2، یک تولید کننده هنر هوش مصنوعی محبوب و Whisper، یک سیستم تشخیص خودکار گفتار است.

ایلان ماسک که یکی از بنیانگذاران OpenAI قبل از رفتن بود گفت: “ChatGPT ترسناک است. ما با هوش مصنوعی بسیار قوی فاصله نداریم.” سام آلتمن، رئیس OpenAI در توییتر گفت که ChatGPT در پنج روز اول پس از راه‌ اندازی، بیش از یک میلیون کاربر داشته است. طبق تجزیه و تحلیل بانک سوئیس USB ChatGPT سریع ترین برنامه در حال رشد در تمام دوران است. این تحلیل تخمین می‌ زند که ChatGPT تنها دو ماه پس از راه‌ اندازی آن، در ژانویه 100 میلیون کاربر فعال داشته است. برای مقایسه، 9 ماه طول کشید تا TikTok به 100 میلیون برسد.

شما می توانید به سادگی با مراجعه به chat.openai.com و ایجاد یک حساب OpenAI به ChatGPT دسترسی پیدا کنید. پس از ورود به سیستم، می‌ توانید با ChatGPT شروع به چت کردن کنید. مکالمه خود را با پرسیدن یک سوال آغاز کنید. از آن جایی که ChatGPT هنوز در مرحله تحقیقاتی خود است، استفاده از آن رایگان است و می توانید هر تعداد سوالی که می خواهید بپرسید. برای دستورالعمل های گام به گام، راهنمای ZDNET در مورد نحوه شروع استفاده از ChatGPT را بررسی کنید.

استفاده از ChatGPT هنوز رایگان است. به دلیل هیاهویی که قابلیت های پیشرفته آن ایجاد کرده است، افراد زیادی برای استفاده از آن هجوم آورده اند. وب سایت با استفاده از یک سرور کار می کند و زمانی که افراد زیادی وارد سرور می شوند، بیش از حد بارگذاری می شود و نمی تواند درخواست شما را پردازش کند. این بدان معنا نیست که شما هرگز نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید. این فقط به این معنی است که شما باید سعی کنید در زمان دیگری از سایت بازدید کنید که افراد کمتری سعی در دسترسی به آن دارند. همچنین می توانید برگه را باز نگه دارید و فقط به صورت دوره ای آن را به روز کنید. اگر می خواهید از انتظار صرف نظر کنید و دسترسی مطمئن داشته باشید، گزینه ای برای شما وجود دارد. از اول فوریه، OpenAI دارای یک طرح حرفه ای ChatGPT به نام ChatGPT Plus است که به کاربران اجازه می دهد حتی در زمان اوج مصرف دسترسی عمومی داشته باشند، زمان پاسخگویی سریع تری را تجربه کنند، و اولویت دسترسی به ویژگی ها و پیشرفت های جدید از جمله پیشرفته ترین LLM OpenAI، GPT- را داشته باشند. هزینه خدمات پریمیوم 20 دلار در ماه است. این مدل علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، کارکردهای زیادی نیز دارد. ChatGPT می‌ تواند مقاله بنویسد، هنر را با جزئیات زیاد توصیف کند، اعلان‌ های هنری هوش مصنوعی ایجاد کند، مکالمات فلسفی داشته باشد و حتی برای شما کدنویسی کند.

http://www.nn4e.com/amozeshi_pix_main/ChatGPT1.jpg

ChatGPT چطور کار می کند؟

ChatGPT بر روی معماری مدل زبان ایجاد شده توسط OpenAI به نام Generative Pre-trained Transformer (GPT) اجرا می شود. طبق گفته OpenAI، بخش GPT خاص مورد استفاده توسط ChatGPT از مدلی در سری GPT-3.5 تنظیم شده است. با این حال، با اشتراک در ChatGPT Plus، می‌ توانید با GPT-4، پیشرفته‌ ترین مدل هوش مصنوعی Open، به ChatGPT دسترسی پیدا کنید. مدل‌ های مولد هوش مصنوعی از این نوع بر روی حجم وسیعی از اطلاعات از اینترنت، از جمله وب‌ سایت‌ ها، کتاب‌ ها، مقالات خبری و موارد دیگر آموزش می‌ بینند. مدل زبان با استفاده از یادگیری نظارت شده و همچنین یادگیری تقویتی تنظیم شد. استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) چیزی است که ChatGPT را منحصر به فرد می کند. به گفته OpenAI، مربیان هوش مصنوعی انسان از طریق RLHF، مکالماتی را در اختیار مدل قرار دادند که در آن هر دو نقش، کاربر و دستیاران هوش مصنوعی را بازی کردند.

http://www.nn4e.com/amozeshi_pix_main/ChatGPT2.jpg

تفات ChatGPT با موتورهای جستجو

ChatGPT یک مدل زبان است که برای برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. یک موتور جستجو صفحات وب را در اینترنت فهرست می کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته است پیدا کند. ChatGPT توانایی جستجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد. از اطلاعاتی که از داده‌ های آموزشی آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده می‌کند که جایی برای خطا باقی می‌ گذارد. تفاوت عمده دیگر این است که ChatGPT فقط تا سال 2021 به اطلاعات دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جستجوی معمولی مانند Google به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین اگر از ChatGPT بپرسید که چه کسی قهرمان جام جهانی 2022 شد، نمی‌ تواند مانند گوگل به شما پاسخ دهد.

محدودیت های ChatGPT

علیرغم ظاهر بسیار چشمگیر، ChatGPT هنوز محدودیت هایی دارد. چنین محدودیت‌ هایی شامل ناتوانی در پاسخ به سوالاتی است که به روشی خاص بیان شده‌ اند، زیرا برای درک سوال ورودی نیاز به بازنویسی دارد. محدودیت بزرگ‌ تر، فقدان کیفیت در پاسخ‌ هایی است که ارائه می‌ کند – که گاهی اوقات می‌تواند به نظر قابل قبول باشد، اما معنای عملی ندارد یا می‌ تواند بیش از حد پُرمخاطب باشد. به جای درخواست توضیح در مورد سوالات مبهم، مدل فقط معنی سوال شما را حدس می‌ زند که می‌ تواند منجر به پاسخ‌ های ناخواسته به سوالات شود. قبلا این باعث شده است که سایت پرسش و پاسخ توسعه‌ دهنده StackOverflow حداقل به طور موقت پاسخ‌ های ایجاد شده توسط ChatGPT به سوالات را ممنوع کند. گردانندگان Stack Overflow در پستی می‌ گویند: «مشکل اصلی این است که در حالی که پاسخ‌ هایی که ChatGPT تولید می‌ کند، نرخ بالایی از نادرست بودن دارند، معمولا به نظر می‌ رسند که ممکن است خوب باشند و پاسخ‌ ها بسیار آسان هستند». منتقدان استدلال می کنند که این ابزارها فقط در قرار دادن کلمات در نظمی که از نقطه نظر آماری منطقی است بسیار خوب هستند، اما آن ها نمی توانند معنی را بفهمند یا بدانند که آیا عباراتی که بیان می کند صحیح است یا خیر. محدودیت اصلی دیگر این است که داده‌ های ChatGPT محدود به سال 2021 است. ربات چت از رویدادها یا اخباری که از آن زمان به بعد رخ داده است، آگاهی ندارد. بنابراین، برخی از اعلان ها هیچ نتیجه ای ندارند، مانند “چه کسی جام جهانی 2022 را برد؟” در نهایت، ChatGPT منابعی برای پاسخ های خود ارائه نمی دهد. هر چند راه حلی وجود دارد. در اینجا نحوه ارائه منابع و استنادات آن به شما ارائه می شود.

اگرچه برخی از افراد از ChatGPT برای برخی از عملکردهای پیچیده مانند نوشتن کد یا حتی بدافزار استفاده می‌ کنند، می‌ توانید از ChatGPT برای فعالیت‌ های پیش پا افتاد ه‌تر مانند داشتن یک مکالمه دوستانه استفاده کنید. برخی از شروع‌ کننده‌ های مکالمه می‌ توانند به سادگی «من گرسنه‌ ام، چه غذایی بخورم؟» باشد. یا به قدری مفصل که “فکر می کنی در زندگی پس از مرگ چه اتفاقی می افتد؟” در هر صورت، ChatGPT مطمئنا پاسخی برای شما خواهد داشت. مردم نسبت به جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط چت ربات های هوش مصنوعی ابراز نگرانی می کنند. به عنوان مثال، ربات چت می تواند مقاله ای را در مورد هر موضوعی به طور موثر (البته نه لزوما دقیق) در عرض چند ثانیه بنویسد و به طور بالقوه نیاز به نویسنده انسانی را از بین ببرد. ربات چت همچنین می‌ تواند یک مقاله کامل را در عرض چند ثانیه بنویسد و تقلب را برای دانش‌ آموزان آسان‌ تر کند یا از یادگیری درست نوشتن اجتناب کنند. این باعث شده است که برخی از مناطق مدرسه دسترسی به آن را مسدود کنند. نگرانی دیگر در مورد ربات چت هوش مصنوعی، انتشار احتمالی اطلاعات نادرست است. از آن جایی که ربات به اینترنت متصل نیست، ممکن است در اطلاعاتی که به اشتراک می گذارد، اشتباه کند. خود ربات می‌ گوید: “پاسخ‌ های من به عنوان واقعیت در نظر گرفته نمی‌ شوند و من همیشه مردم را تشویق می‌ کنم که اطلاعاتی را که از من یا هر منبع دیگری دریافت می‌ کنند، تایید کنند.” خود OpenAI همچنین خاطر نشان می کند که ChatGPT گاهی اوقات «پاسخ هایی با صدای معقول اما نادرست یا بی معنی» می نویسد.

http://www.nn4e.com/amozeshi_pix_main/ChatGPT4.jpg

آیا ابزاری وجود دارد که متن ChatGPT را تشخیص دهد؟

با نگرانی در مورد استفاده دانش آموزان از ChatGPT برای تقلب، نیاز به یک آشکارساز متن ChatGPT آشکارتر می شود. OpenAI، شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی پشت ChatGPT، یک ابزار ناقص و رایگان برای هدف قرار دادن این مشکل منتشر کرد. ابزار «طبقه‌ بندی‌ کننده» OpenAI تنها می‌ تواند 26 درصد از متن نوشته‌ شده با هوش مصنوعی را با نام «احتمالا نوشت ه‌شده با هوش مصنوعی» به درستی شناسایی کند. علاوه بر این، 9 درصد مواقع موارد مثبت کاذب را ارائه می‌ کند و به اشتباه کارهای نوشته شده توسط انسان را به‌ عنوان هوش مصنوعی شناسایی می‌ کند. آشکارسازهای هوش مصنوعی دیگری نیز در بازار وجود دارد که شامل آشکارساز خروجی GPT-2، آشکارساز محتوای هوش مصنوعی Writer و تشخیص محتوای AI در مقیاس است. با این حال، ZDNET هر سه این ابزار را مورد آزمایش قرار داد و نتایج فوق‌ العاده بود. مشخص شد که هر سه این ابزارها منابع غیرقابل اعتمادی برای تشخیص هوش مصنوعی هستند و مکررا منفی کاذب می‌ دهند. اگرچه ابزارها برای تشخیص نوشتار ایجاد شده توسط ChatGPT کافی نیستند، یک مطالعه نشان می‌ دهد که انسان‌ ها ممکن است با جستجوی ادب در متن بتوانند آن را تشخیص دهند. نتایج این مطالعه نشان می‌ دهد که سبک نوشتاری ChatGPT بسیار مودبانه است و بر خلاف انسان ها، نمی تواند پاسخ هایی شامل استعاره، کنایه یا کنایه ایجاد کند.

آیا ChatGPT چیز خوبی است یا بد؟

ChatGPT یک ربات چت پیشرفته است که این پتانسیل را دارد که زندگی افراد را آسان‌ تر کند و به انجام کارهای خسته‌ کننده روزمره مانند نوشتن ایمیل یا پیمایش در وب برای یافتن پاسخ کمک کند. با این حال، قبل از استفاده گسترده از آن برای جلوگیری از پیامدهای منفی مانند انتشار اطلاعات نادرست، باید جزئیات فنی خاصی مشخص شود. به طور کلی، مدل‌ های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای رسیدن به سطح عملکرد ایده‌ آل به آموزش و تنظیم دقیق زیادی متکی هستند. آیا این بدان معناست که هوش مصنوعی جهان را تسخیر کرده است؟ شاید هنوز نه، اما آلتمن از OpenAI مطمئنا فکر می کند که هوش به سبک انسانی در هوش مصنوعی اکنون چندان دور نیست. آلتمن در پاسخ به اظهار نظر ماسک در مورد هوش مصنوعی بسیار قوی، در توییتی نوشت: “من موافقم که به هوش مصنوعی خطرناکی نزدیک باشم که به عنوان مثال خطر امنیت سایبری بزرگی را به همراه دارد و فکر می کنم می توانیم در دهه آینده به AGI واقعی برسیم. بنابراین ما باید خطر آن را نیز بسیار جدی بگیریم.” او همچنین خاطرنشان کرد: “مشاهده جالب مردمی که شروع به بحث می کنند که آیا سیستم های هوش مصنوعی قدرتمند باید به شیوه ای که کاربران می خواهند یا سازندگان آن ها رفتار کنند. این سوال که ما این سیستم ها را با چه ارزش هایی هماهنگ می کنیم یکی از مهمترین بحث های جامعه خواهد بود.”

GPT-4 چیست؟

GPT-4 جدیدترین نسخه سیستم های مدل زبان OpenAI است و بسیار پیشرفته تر از GPT-3.5 قبلی خود است که ChatGPT روی آن اجرا می شود. GPT-4 یک مدل چندوجهی است که هم متن و هم تصاویر را به عنوان ورودی و خروجی متن می پذیرد. این می‌تواند برای آپلود کاربرگ‌ ها و نمودارهای مورد تجزیه و تحلیل مفید باشد. در حال حاضر، قابلیت های ورودی متن GPT-4 تنها مواردی است که در دسترس عموم قرار دارد. کاربران می توانند با عضویت در ChatGPT Plus با 20 دلار در ماه یا با استفاده از چت بینگ به آن ها دسترسی داشته باشند. روزی که GPT-4 توسط OpenAI رونمایی شد، مایکروسافت به اشتراک گذاشت که چت ربات آن، Bing Chat، از زمان راه اندازی بر روی GPT-4 اجرا شده است. استفاده از این ربات چت رایگان است، اما از کاربران می‌خواهد برای دسترسی به فهرست انتظار بپیوندند. GPT-4 دارای قابلیت‌ های فکری پیشرفته‌ ای است که به آن اجازه می‌ دهد در یک سری از آزمون‌ های محک شبیه‌ سازی شده، بهتر از GPT-3.5 عمل کند. همچنین تعداد توهمات تولید شده توسط ربات چت را کاهش داده است.

آیا جایگزین هایی برای ChatGPT وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد؟

اگرچه ChatGPT یک ربات چت است که در حال حاضر همه سر و صدا را دریافت می کند، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که به همان اندازه خوب هستند و حتی ممکن است برای نیازهای شما مناسب تر باشند. علیرغم توانایی‌ های گسترده ChatGPT، ربات چت هوش مصنوعی دارای معایبی بزرگ است، از جمله این که نسخه رایگان آن اغلب در ظرفیت است. اگر می خواهید دنیای چت ربات ها و نویسندگان هوش مصنوعی را امتحان کنید، گزینه های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله Bing Chat، YouChat، Jasper و Chatsonic.

آیا می توان از ChatGPT برای کمک به درخواست شغل استفاده کرد؟

بله، ChatGPT یک منبع عالی برای کمک به درخواست های شغلی است. جستجوی کار می تواند خسته کننده و دشوار باشد و ChatGPT می تواند به شما کمک کند تا بار را کاهش دهید. ChatGPT می تواند به شما در ساخت رزومه و نوشتن نامه کمکی کمک کند. اگر درخواست شما علاوه بر نامه پوششی شما دارای مکمل های مکتوب است، می توانید از ChatGPT برای کمک به نوشتن آن مقالات یا اظهارات شخصی استفاده کنید.

آیا ChatGPT به رسانه های اجتماعی می آید؟

اولین حضور ChatGPT در فضای رسانه های اجتماعی، همکاری آن با اسنپ چت است. در 7 فوریه، اسنپ چت یک ادغام ChatGPT را معرفی کرد که به مشترکین Snapchat+ اجازه می‌دهد تا با ربات درون برنامه خود چت کنند. به گزارش The Verge، این ویژگی که «هوش مصنوعی من» نام دارد، شامل برخی محدودیت‌ های ChatGPT، از جمله امتناع از ارائه پاسخ در مورد سیاست، خشونت، فحش دادن و حتی مقاله‌ نویسی دانشگاهی است.

مشارکت مایکروسافت با ChatGPT چیست؟

مایکروسافت یک سرمایه‌گذار اولیه در OpenAI، شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی پشت ChatGPT بود، مدت‌ ها قبل از این که ChatGPT برای عموم منتشر شود. اولین مشارکت مایکروسافت با OpenAI در سال ۲۰۱۹ بود که مایکروسافت ۱ میلیارد دلار و سپس ۲ میلیارد دلار در سال‌ های بعد سرمایه‌ گذاری کرد. در ژانویه، مایکروسافت همکاری خود را با OpenAI از طریق سرمایه گذاری چند ساله چند میلیارد دلاری تمدید کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، هیچ یک از این شرکت ها ارزش سرمایه گذاری را فاش نکردند، اما منابع فاش کردند که مجموعا در طول چندین سال 10 میلیارد دلار خواهد بود. در عوض، سرویس Azure مایکروسافت، ارائه‌ دهنده انحصاری رایانش ابری OpenAI خواهد بود و تمام بارهای کاری OpenAI در تحقیقات، محصولات و خدمات API را تامین می‌ کند. مایکروسافت همچنین از مشارکت خود با OpenAI برای اصلاح موتور جستجوی Bing خود و بهبود مرورگر خود استفاده کرده است. در 7 فوریه، مایکروسافت از موتور جستجوی جدید Bing رونمایی کرد که بر روی نسل بعدی مدل زبان بزرگ OpenAI که به طور خاص برای جستجو سفارشی شده است، اجرا می شود. دسترسی به چت ربات مجهز به هوش مصنوعی Bing، Bing Chat، در حال حاضر محدود است.

Bing Chat چه ربطی به ChatGPT دارد؟

در اوایل فوریه، مایکروسافت نسخه جدیدی از Bing را معرفی کرد و ویژگی برجسته آن ادغام آن با ChatGPT است. وقتی اعلام شد، مایکروسافت به اشتراک گذاشت که Bing Chat از نسخه نسل بعدی مدل زبان بزرگ OpenAI پشتیبانی می‌کند و آن را «قدرت‌مند از ChatGPT» می‌ کند. پنج هفته پس از عرضه، مایکروسافت فاش کرد که از زمان راه‌ اندازی، Bing Chat بر روی GPT-4، پیشرفته‌ ترین مدل Open AI، قبل از راه‌ اندازی این مدل اجرا می‌ شد. از آن جایی که ChatGPT Bing به اینترنت متصل است، بزرگ ترین تفاوت با ChatGPT این است که نسخه Bing اطلاعاتی در مورد رویدادهای جاری دارد. یکی دیگر از مزیت های اصلی بینگ جدید این است که به منابعی که اطلاعات را از آن ها می کشد پیوند می دهد و فضای کمتری برای اطلاعات نادرست باقی می گذارد.

چگونه Bing Chat با ChatGPT مقایسه می شود؟

Bing Chat از پیشرفته ترین مدل زبان بزرگ OpenAI یعنی GPT-4 استفاده می کند و در نتیجه نسبت به نسخه استاندارد و رایگان ChatGPT کارآمدتر و توانمندتر است. مزایای دیگری که بینگ چت نسبت به ChatGPT دارد دسترسی به اینترنت است. دسترسی به وب به Bing Chat دانش درباره اطلاعات فعلی می‌ دهد، جایی که ChatGPT قبل از سال 2021 محدود به اطلاعات است. بینگ چت همچنین از سایت‌ هایی که اطلاعات خود را از پاورقی‌ ها به دست آورده است، بازمی‌ گردد، در حالی که ChatGPT چنین نیست.

Google Bard چیست و چه ارتباطی با ChatGPT دارد؟

Bard سرویس چت هوش مصنوعی گوگل است که رقیب ChatGPT است. در 6 فوریه، گوگل سرویس آزمایشی چت هوش مصنوعی خود را معرفی کرد. بیش از یک ماه پس از اعلام، گوگل شروع به دسترسی به Bard از طریق فهرست انتظار کرد. Bard از یک نسخه سبک وزن از مدل زبان گوگل برای برنامه‌ های گفتگو (LaMDA) استفاده می‌ کند و از تمام اطلاعات وب استفاده می‌ نماید تا پاسخ دهد – تضاد فاحشی از ChatGPT که دسترسی به اینترنت ندارد. سرویس چت گوگل با نمایشی از Bard که اطلاعات نادرستی در مورد تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ارائه می‌ دهد، راه‌ اندازی سختی داشته است. گوگل در بیانیه‌ ای گفت: «این موضوع اهمیت یک فرآیند تست دقیق را نشان می‌ دهد، چیزی که ما در این هفته با برنامه آزمایش‌کننده معتمد خود شروع می‌ کنیم».

http://www.nn4e.com/amozeshi_pix_main/ChatGPT5.jpg

Google Bard چگونه با ChatGPT مقایسه می شود؟

قابلیت‌های پیشرفته ChatGPT مدل Google Bard را بهتر می کند. حتی با وجود این که Google Bard به اینترنت دسترسی دارد و ChatGPT دسترسی ندارد، خیلی بیشتر از ChatGPT پاسخ نمی دهد. به عنوان مثال، Google Bard پاسخ نمی دهد، “همه روسای جمهور ایالات متحده چه کسانی هستند؟” و پاسخ می دهد: “من فقط یک مدل زبان هستم، بنابراین نمی توانم در این مورد به شما کمک کنم.” همچنین نمی تواند به برخی از سوالات کدنویسی و سوالات ریاضی پاسخ دهد. حتی ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، Bard را بلافاصله پس از عرضه آن در مقایسه با دیگر چت ربات‌های موجود در بازار مانند ChatGPT و Bing Chat، یک سیویک پیشرفته نامید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *