سیستم عامل فدورا (Fedora)

سیستم عامل فدورا (Fedora)

یک سیستم عامل رایانه ‌ای و نام توزیعی از لینوکس است و توسط اعضای پروژه فدورا تولید می ‌شود. این پروژه توسط شرکت Red Hat حمایت می ‌شود. هدف این پروژه تولید یک سیستم عامل چند منظوره ‌است که به طور کلی از بسته‌ های نرم‌ افزاری رایگان ایجاد شده‌ است. این توزیع طوری ایجاد شده که به راحتی نصب و برای مقصود مورد نظر تنظیم شود. هر شش یا هشت ماه یک نسخه جدید از فدورا عرضه می‌شود. همراه این سیستم عامل برنامه‌های زیادی عرضه می گردد. تمامی برنامه هایی که در کنار این سیستم عامل قدرتمند عرضه می شود کاملا رایگان بوده و قابلیت نصب روی نصخه های قدیمی آن را نیز دارد. البته نرم افزارهایی که در این سیستم عامل استفاده می شود به طور کل متن باز یا Open Source است. تا امروز که این مقاله را پست می کنم حدود 10.000 نرم افزار برای این سیستم عامل در تمامی زمینه ها وجود دارد که تماما رایگان و متن باز هستند.

یکی از رقبای سرسخت اوبونتو است!

این پروژه در سال ۲۰۰۳ زمانی که پروژه لینوکس Red Hat خاتمه یافت، شروع شد. Red Hat پیشنهاد داد که تمام کاربران لینوکس Red Hat از لینوکس حرفه‌ای این شرکت به عنوان جایگزین استفاده کنند چون نسخه قبلی دیگر حمایت نمی‌شد. در عین حال پروژه فدورا هم برای ایجاد سیستم عاملی کاملاً رایگان برای عموم آغاز شد که نتایج فعالیت کاربران این سیستم عامل در لینوکس حرفه ای Red Hat نیز به کار برده می ‌شود. به هم دلیل بعضی از منتقدین عقیده دارند که استفاده کنندگان لینوکس فدورا در واقع آزمایش کنندگان لینوکس حرفه ‌ای Red Hat می ‌باشند. عرضه لینوکس فدورا باعث استقبال ناشران تجاری لینوکس از این روش توسعه شد، یعنی عرضه یک نسخه عمومی نزدیک به نسخه تجاری که نسخه عمومی به عنوان محیط آزمایشی نسخه تجاری باشد.

جالب است که بدانید بسیاری از قابلیت ‌های جدید لینوکس که تمام توزیع ‌ها از آن‌ ها سود می ‌برند از فدورا آغاز شده است.

بعد از نصب فدورا متوجه می شوید که هیچ وقت سیستم شما ویروسی نمی شود! همچنین دارای یک فایروال بسیار قدرتمند است که در زمان استفاده از صفحات ویروسی و آلوده به شما اخطار می دهد و صفحه را به سرعت در داخل سیستم عامل و مرورگر فیلتر می کند.

این سیستم عامل دارای یک برنامه پخش چند رسانه ای به نام Totem  است که تمامی نیازهای شما را برآورده می کند! همچنین Rhythmbox قادر به پخش CD، رادیوی اینترنتی و پادکست و مدیر کلکسیون موسیقی شما. نه تنها می‌ توانید موزیک‌هایتان را از هاردتان پخش کنید، بلکه می‌ توانید موزیک ‌هایتان را با سایر کامپیوترهای شبکه از طریق DAAP یا UPNP/DLNA به اشتراک بگذارید. قصد دارید که موزیک‌ هایتان را از لپ‌ تاپ فدورایتان با پلی‌ استیشن ۳ خود به اشتراک بگذارید؟ کاملا با استفاد از UPNP قابل انجام است .Rhythmbox  همچنین دارای افزونه ‌هایی برای Last.fm و Jamendo موزیک‌ هایی با مجوز Creative Commons  و نیز Magnatune می باشد.

برای مشاهده بزرگتر عکس روی آن کلیک کنید.

با استفاده Rhythmbox می‌ توانید عضویت‌ پادکست ‌هایتان را مدیریت کنید، و همچنین می ‌توانید موزیک ‌ها و پادکست‌ هایتان را با پخش‌کننده‌ موسیقی قابل حملتان سینک کنید.

مشاهده تمامی سرگرمی های فدورا:

http://fedoraproject.org/fa/features/#entertainment

http://fedoraproject.org/fa/features/#creativity

ابزار آفیسی که این سیستم ارائه می کند در نوع خود بی نظیر است! LibreOffice Writer  یک پردازنده‌ لغات آزاد است که به شما اجازه‌ باز کردن، ایجاد، ویرایش و چاپ اسناد دیجیتالی را می ‌دهند. این نرم‌ افزار قابلیت ایجاد فایل‌ های PDF را نیز دارد و همچین قادر به باز کردن و ذخیره ‌سازی به فرمت ‌های مایکروسافت نیز می ‌باشد. با LibreOffice Impress اسلایدشو‌هایتان را باز کنید، ایجاد کنید و یا ویرایش کنید. جلوه ‌های هنری اضافه کنید و به دانلود جلوه ‌های هنری بپردازید. شما همچنین می ‌توانید اسلاید‌شوها را به راحتی به فرمت PDF تبدیل کنید.

مشاهده ابزارهای آفیس: http://fedoraproject.org/fa/features/#office

:برای اطلاعات بیشتر وارد وب سایت پارسی این سیستم عامل شوید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *