14 گام برای انجام یک پژوهش علمی

14 گام برای انجام یک پژوهش علمی

وب سایت های زیادی به محض قرار دادن این پست توسط گروه نامیرا، به کپی برداری غیراخلاقی می پردازند. لطفا به تاریخ درج پست ها در وب سایت و وبلاگ های گروه نامیرا دقت بفرمایید.

1- شناسایی حوزه پژوهشی مورد علاقه: توجه به امکانات دانشگاه، تجربیات شخصی و نگاه به توانایی های خودتان در حزوه ای که مایل به انجام آن هستید.

2- جمع آوری کلید واژه های مناسب برای شروع جستجو: کلید واژه ها را به ترتیب بیشترین همپوشانی به کمترین همپوشانی مرتب کنید.

3- جستجوی تمام کلید واژه ها: کلید واژه هایی که در اختیار دارید را باید در پایگاه های اطلاعاتی از قبیل پایگاه های داده، سایتیشن ترکر (Citation Trackers) مانند Science Direct، IEEE، Scopus، Google Schoolar و غیره، به صورت کامل و دقیق جستجو نمایید.

4- استفاده از نرم افزارهای مدیریت مرجع (Reference Managers): حتما یک نرم افزار مدیریت مرجع مانند EndNote یا Mandelli را داشته باشید و نتایج جستجوها را وارد آن ها کنید.

5- یافتن حداقل 100 چکیده: در فرایند جستجو می بایست آن قدر نتایج را فیلتر کرد تا در نهایت به 100 تا 150 مقاله یا چکیده نهایی رسید.

6- مرتب کردن نتایج بر اساس سایتیشن (Citation): استفاده از پایگاه های اطلاعاتی استنادی از قبیل Scopus، Science Direct، Springer، IEEE، Google Schoolar، Research Gate‌و غیره، جهت تنظیم مقالات بر اساس تعداد استناد که نشان دهنده اعتبار و اهمیت مقاله است. این کار این امکان را به شما می دهد که بهترین مقالات و کارهای انجام شده را در زمینه کاریتان پیدا کنید و با رجوع به آن ها از دوباره کاری و رفتن راه هایی که دیگران قبلا رفته اند، پرهیز نمایید.

7) مرجع به مرجع پیش رفتنک یافتن مقالات دیگر از طریق فهرست ماخذ مقالات دانلود شده به این کار را اصطلاحا مرجع به مرجع (Reference by Reference) می گویند. با این کار می توان به راحتی به پیشینه یک کار تحقیقاتی دست پیدا کرد.

8) مشخص کردن چارچوب تحقیق و برنامه ریزی: تهیه رئوس مطالب و برنامه زمان بندی (تعیین اینکه دقیقا می خواهید چه چیزی انجام دهید در چه زمانی و چگونه).

9) تهیه لیستی از اساتید و دانشگاه هایی مطرح در زمینه پژوهشیتان: به مقالاتی که جستجو کرده اید دقت کنید، اگر آن ها را به ترتیب سایتیشن مرتب کرده باشید، می توانید لیستی از اساتید و دانشگاه هایی را استخراج کنید که در زمینه کاری شما حرفه ای و پیش قدم هستند. این لیست را حتما تهیه کنید زیرا ممکن است نیاز به تماس و تبادل نظر با آن ها را داشته باشید.

10) برآورد هزینه ها و امکانات مورد نیاز: در صورت امکان تقاضا برای گرفتن کمک هزینه و تقاضا برای گرفتن امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی (از قبیل نرم افزارف دستگاه آزمایشف مواد و ابزار آزمایشگاهی و غیره) کنید. حتما دقت کنید اگر در فرایند پژوهشیتان به دستگاهی نیاز داشتید که به هر علتی در دسترس تان نبود، از الان سمت و سوی پژوهش تان را تغییر دهید.

11) اجرای پژوهش: با توجه به پژوهش هایی که در مراحل قبلی کرده اید و با توجه به پیشینه ای که جمع آوری کرده اید، آگاهانه وارد مرحله اجرای پژوهشتان شوید.

12) ثبت نتایج جزئیات در طول فرایند اجرای پژوهش: بسیار ضروری است که در هر مرحله از کارتان نتایج به دست امده را ثبت نمایید و آن را با پیشینه ای که قبلا جستجو نموده اید، مقایسه کنید. همچنین مرتبا با استاد راهنمای خود در مورد جزئیات پیشرفت پروژه صحبت کنید و از راهنمایی های او استفاده کنید.

13) نگارش پژوهش و انتشار آن در قالب مقاله، پایان نامه و یا گزارش فنی: اگر مراحل قبلی کار را به درتسی انجام داده باشید، در این مرحله تنها به مهارت نگارش متن علمی نیاز دارید و به سادگی می توانید یک فرمت مقاله یا پایان نامه استاندارد را تهیه کنید و مثل آن پژوهش خود را به رشته تحریر در آورید.

14) مهمترین نکته: در حین پژوهش، گروه های تحقیقاتی که مشابه با موضوع مورد پژوهش شما را دارندف شناسایی و به آن ها بپیوندید. مثلا گروه های بحث، فروم و … . هر دو هفته یک بار کارهایی را که انجام داده اید را دقیقا بنویسید و ثبت کنید. این کار به شما نظم می دهد. حوزه مورد نظر پژوهشی خود را انتخاب کنید تا در طی پژوهش برایتان کسل کننده نباشد. تمام فعالیت های خود را ثبت کنید. این به شما کمک می کند برای توجیه نتایج خود به راحتی کارهایی که انجام داده اید را به خاطر آورید. ابزارهایی که در طول پژوهش به آن ها نیاز دارید، به طور خلاصه عبارتند از: کامپیوتر، ایده ها و نظرات دیگران، منابع کتابخانه ای، اینترنت، ذهن خلاق و کنجکاو و زمان.

http://www.nn4e.com/amozeshi/new_imgs/research.jpg

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *