مراقب کنفرانس های ملی و بین المللی بدقول باشید!

مراقب کنفرانس های ملی و بین المللی بدقول باشید!

این پست، برگرفته از سخنان دانشجویانی است که در کنفراس هایی با وعده های دروغین، شرکت کرده اند.

با توجه به این که کنفرانس های فراوانی در داخل و خارج از ایران با برگزار کننده های ایرانی برگزار می شود، لذا می بایست مراقب سودجویان باشید! شاید چنین پستی در هیچ وب سایت یا وبلاگی موجود نباشد، اما گروه نامیرا در خود می بیند که چنین موردی را اطلاع رسانی کند تا دانشجویان و جامعه علمی، متضرر نشوند.

یکی از مهمترین مسائلی که در جامعه علمی کشور وجود دارد، برگزاری کنفرانس های علمی است که با هدف رشد علمی بین دانشجویان و سایر افراد علاقه مند، برگزار می شود. در یک کنفرانس علمی، افراد برجسته که دارای مقاله، پژوهش و یا اختراعی می باشند، حضور پیدا می کنند و در رابطه با مسائل علمی و همچنین همکاری و پُر کردن نقاط ضعف خود در بخشی و تقویت نیروی کار برای پژوهش های آتی، سخن می گویند.

دلیل برگزاری این کنفرانس ها می بایست رشد و تربیت دانشجویان در زمینه علمی باشد، اما از آن جا که شرکت ها و موسساتی، این کنفرانس های علمی را به بازار تبلیغاتی برای فرایندهای آتی خود از جمله پول سازی و سرمایه گذاری مطرح می کنند، امری است که بایستی پیش از هر فعالیت دیگری که به تصویب می رسد، اما بدان هیچ توجهی نمی شود، مقابله نمود.

یک سری از مشکلات متداولی که در این چنین کنفرانس ها وجود دارد را لیست می کنیم:

این کنفرانس ها بعد از برگزاری، اصولا جواب تلفن دبیرخانه ای خود را نمی دهند.

اصولا افراد شایسته علمی ای را معرفی می کنند و تصویر آن ها را در وب سایت خود قرار می دهند و هدف از این کار، سخنرانی یا حضور این افراد است. اما بعضا دیده شده است نه تنها این افراد علمی به این کنفرانس ها تشریف نمی آورند، بلکه کاملا بی اطلاع بوده اند.

مکان برگزاری این کنفرانس ها اصولا تغییر می کند.

بی برنامگی در کنفرانس ها موج می زند.

و …

 

اما

مهمترین نکته ای که در کنفرانس ها وجود دارد، معرفی یک سری خدمات افزون بر کنفرانس است که در کل هدف اصلی کنفرانس نیز همین است، یعنی نمایه سازی مقالات در وب سایت های مرجع معتبر و همچنین چاپ آن ها در ژورنال های معتبر. اگر به وب سایت کنفرانس ها دقت کنید، اکثر آن ها قید می کنند که مقالات برتر یا تمامی مقالات پذیرش شده، چاپ یا نمایه سازی می شوند که به صورت انتقادی و مشاهده شده به ذکر نقاط ضعف و قوت آن پرداخته می شود.

نمایه سازی در سیویلیکا —-> که واقعا همیشه انجام شده است و بحثی در آن نیست.

چاپ رایگان در ژورنال های ISI و ISC —> کدام ژورنال های این موسسات؟؟؟

چاپ رایگان در ژورنال های IEEE، Elsevier، Springer یا Scopus —> دقیقا کدام ژورنال و نام آن ژورنال؟؟؟

 

نکته مهم، همین چاپ در ژورنال ها است. پیشنهاد و وعده ای که در 90% کنفرانس ها خلف وعده بوده است. بعد از برگزاری کنفرانس، ژورنال هایی که معرفی می شوند، نه تنها وابسته به ISI نیستند، اصولا ژورنال های پولی، بی اعتبار و گران قیمت هستند! زمانی هم که با دبیرخانه کنفرانس ها تماس حاصل می شود، آن ها می فرمایند: “در حال مذاکره هستیم و تمام تلاش خود را مبنی بر چاپ مقالات انجام می دهیم.” چیزی که همیشه وعده ای بی حاصل نبوده و بعد از مدتی، دبیرخانه کنفرانس تخلیه و تمامی شماره های تلفن قطع و شماره های همراه نیز خاموش می شوند. کسی که در این بین متضرر می شود، دانشجو است که با هدف چاپ در ژورنال ها به صورت سریع تر، ارزان تر، ساده تر و در کل مقرون به صرفه تر، اقدام به شرکت در آن کنفرانس را داشته است.

یک نکته دیگر هم در این بین وجود دارد که هرکسی توان گفتن آن را ندارد. مشکلاتی که اساتید با یکدیگر دارند، مسئله ای است که در کشور ما موج می زند و یک مسئله مضحک در مجامع علمی تلقی می شود. مشکلات اساتید، نباید خللی در روند چاپ مقاله افرادی که در کنفرانس ها شرکت می کنند، پدید آورد.

 

شخصی که ضرر می کند، دانشجو است. پس مراقب کنفرانس های جعلی و کلاهبردار باشید.

اگر می خواهید در این کنفرانس ها شرکت کنید، توصیه هایی برای شما داریم که شاید عجیب به نظر برسند و بعضا مشکلاتی هم برای افراد ایجاد کند، اما این کار را انجام بدهید تا به مشکل افرادی که به ما توصیه نگارش چنین پستی داده اند، بر نخورید.

با دبیرخانه تماس بگیرید، آدرس دقیق آن ها را بپرسید، اگر هم در توان داشتید، یک بار به آن جا مراجعه کنید تا ببینید همچنین جایی وجود خارجی دارد یا نه تا بعد از کنفرانس، دچار مشکل نشوید.

اگر وعده چاپ در ژورنال های ISI و ISC دارند و یا نام می برند در یکی از ژورنال های Elsevier، IEEE، Springer، Scopus و یا غیره، از همان ابتدا نام ژورنال ها و وب سایت آن که برگزار کنندگان کنفرانس به شما می دهند، یادداشت و در صورت امکان، اگر تلفنی صحبت می کنید، صدا را ضبط و اگر ایمیلی است، آن را نگهداری نمایید.

اگر کنفرانس ادعا بر این دارد که مقالات را در جایی مانند Elsevier، IEEE، Springer، Scopus و یا غیره، نمایه سازی یا در یکی از ژورنال های این مراکز، چاپ می کنند، بایستی نام آن کنفرانس، در وب سایت های این مراکز ژورنالی موجود باشد.

با افرلد علمی که کنفرانس معرفی می کند، در ارتباط باشید، البته این کار مزاحمت هایی برای افراد علمی در پی دارد که زیاد توصیه نمی کنیم، اما آخرین راهکار است.

در آخر، اگر می خواهید در کنفرانسی شرکت کنید، ابتدا کمی تحقیق کنید و اگر از انجام کارهای نامبرده، اطلاعی ندارید، کافیست از گروه نامیرا کمک بخواهید تا بدون هیچ چشم داشتی و هزینه ای، وقت خود را به شما اختصاص بدهد و شما را در ارسال مقالات به یک کنفرانس معتبر، یاری دهد.

امیدواریم این پست به برگزار کنندگان زحمت کش کنفرانس های واقعی کشور و اساتید محترم، برنخورد. زیرا قصد ما یاری رسانی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *