چگونه یک مقاله بخوانیم؟

مقاله علمی را در ۵ دقیقه بخوانید.

در کار پژوهش، به خصوص زمانی که می‌ خواهید روی موضوعی کار کنید که چندان با آن آشنا نیستید. بسیار پیش می‌ آید که تعداد مقاله‌ هایی که باید مطالعه کنید و یا دوست دارید که مطالعه کنید، بیش از حد زیاد هستند و وقت شما هم کفاف این را نمی‌ دهد که تمام این مقالات را بخوانید.

اگر بخواهید یک مقاله را از اول تا آخر بخوانید، نمی‌ رسید تمام مقالات را بخوانید، از طرفی هم انرژی شما برای مقالاتی که زیاد هم به کارتان نمی‌ آید را از دست می‌ رود. پس اگر روشی پیدا کنیم که بیشترین اطلاعات را از هر مقاله در کمترین زمان به ما بدهد کارمان بسیار خوب پیش خواهد رفت. (البته بعضی مقالات باید دقیق، خط به خط خوانده شوند، اما معمولا تعدادشان بسیار کم است.)

با این روش می‌ توانید یک مقاله در ۵ تا ۱۰ دقیقه بخوانید.

۱. قبل از هر کاری یک زمان‌ سنج برای خودتان تهیه کنید و زمان‌ تان را تنظیم کنید.

۲. عنوان و چکیده‌ مقاله را بخوانید.

در چکیده‌ مقاله تمام اطلاعاتی که نویسنده می‌ خواهد به شما بدهد وجود دارد. چکیده برای دانستن این که نویسنده‌ چه کاری انجام داده است و به چه نتیجه‌ ای رسیده است کافی است. یافته‌ های مقاله را به صورت خلاصه بنوسید و سراغ مرحله‌ بعد بروید.

۳. نگاهی به تصاویر بیندازید.

پس از خواندن چکیده، یک‌ راست به سراغ تصاویر و جدول‌ ها بروید. تصاویر به تنهایی می‌ توانند آن چه در مقاله نوشته شده است را توضیح دهند. مخصوصا اگر دنبال استدلال‌ ها و مشکل‌ ها و نتایجی باشید که از داده‌ ها به دست می‌ آیند.

۴. مستقم به بخش بحث و نتیجه‌گیری بروید.

پاراگراف اول این بخش را بخوانید، پاراگراف اول در بر دارنده‌ی چکیده‌‌ای از نتیجه‌ی پژوهش است. اگر پس از دیدن تصاویر، نتایج همان چیزی بود که استدلال می‌شدند که کار شما درست است، اما  نتایج تصاویر با هم نخواند، دوباره سراغ تصاویر بروید و ببینید که چه معنی‌ ای می‌دهند.

البته در شروع کار ممکن است این کارها بیش‌تر از ۵ دقیقه زمان ببرد، اما پس از کمی تمرین مهارت‌ تان بیشتر می‌ شود.

http://nn4e.com/amozeshi_pix_main/55.jpg

با این روش همه‌ جزئیات مقاله نمی‌ توانید بخوانید، ولی اطلاعات کلی خوبی از مقاله به دست می‌ آورید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *