کرونا ویروس: چگونه از هوش مصنوعی، علوم داده و فناوری برای مقابله استفاده می شود؟

کرونا ویروس: چگونه از هوش مصنوعی، علوم داده و فناوری برای مقابله استفاده می شود؟

از زمان گزارش اول بیماری کروناویروس (COVID-19) در ووهان چین، حداقل در 100 کشور دیگر گسترش یافته است. با شروع واکنش چین به ویروس، چین به فناوری قدرتمند خود و به ویژه هوش مصنوعی (AI) ، علم داده و فناوری برای ردیابی و مبارزه با این بیماری تکیه زد، در حالی که رهبران فناوری از جمله علی بابا، بایدو، هواوی و غیره، تسریع بیشتری در شرکت خود برای اقدامات بهداشت داشتند. در نتیجه، استارت آپ های فناوری به طور کامل با پزشکان، دانشگاهیان و نهادهای دولتی در سراسر جهان درگیر هستند تا بتوانند فناوری را فعال کنند، زیرا ویروس همچنان در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش می یابد. در این جا 10 روش هوش مصنوعی، دانش داده و فناوری برای مدیریت و مبارزه که با COVID-19 استفاده شده است، معرفی می گردد.

1) هوش مصنوعی برای شناسایی ، پیگیری و پیش بینی شیهویوع بیماری

هرچه بتوانیم ویروس را ردیابی کنیم، بهتر می توانیم با آن مبارزه کنیم. با تجزیه و تحلیل گزارش های خبری، رسانه های اجتماعی و اسناد دولتی، AI  می تواند یادگیری شیوع بیماری را بیاموزد. ردیابی خطرات بیماری های عفونی با استفاده از هوش مصنوعی دقیقا خدماتی است که شرکت BlueDot در کانادا ارائه می دهد. در حقیقت، هوش مصنوعی BlueDot چند روز قبل از تهدید مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا سازمان بهداشت جهانی هشدارهای عمومی را نسبت به تهدید هشدار داد.

2) هوش مصنوعی برای تشخیص ویروس

شرکت هوش مصنوعی Infervision یک راه حل AI coronavirus را راه اندازی کرد که به کارکنان مراقبت های بهداشتی در خط مقدم کمک می کند تا این بیماری را به طور موثر تشخیص دهند و نظارت کنند. بخش های تصویربرداری در مراکز درمانی با افزایش حجم کار ایجاد شده توسط ویروس، مالیات می گیرند. این راه حل، سرعت تشخیص CT Scan  را بهبود می بخشد.غول تجارت الکترونیکی چینی، Alibaba همچنین یک سیستم تشخیص هوش مصنوعی ساخته است که آن ها ادعا می کنند 96٪ در تشخیص ویروس فقط در چند ثانیه دقیق می باشد.

3) فرایندهای مراقبت های بهداشتی

بسترهای نرم افزاری زنجیره بلوکی (Block Chain) ارائه شده توسط Ant Financial به سرعت بخشیدن به پردازش مطالبات کمک می کند و میزان تعامل چهره به چهره بین بیماران و کارکنان بیمارستان را کاهش می دهد.

4) هواپیماهای بدون سرنشین تجهیزات پزشکی را تحویل می دهند.

یکی از امن ترین و سریع ترین راه برای تهیه تجهیزات پزشکی جایی که باید طی یک شیوع بیماری به آن جا بروند، تحویل هواپیماهای بدون سرنشین است. Terra Drone از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین خود برای انتقال نمونه های پزشکی و مواد قرنطینه ای با حداقل خطر بین مرکز کنترل بیماری بین شهرستان Xinchang و بیمارستان استفاده می کند. هواپیماهای بدون سرنشین همچنین برای گشت زنی در فضاهای عمومی، ردیابی عدم رعایت موازین قرنطینه و برای تصویربرداری حرارتی استفاده می شوند.

5) ربات ها استریل می شوند، مواد غذایی و مایعات را تحویل می دهند و کارهای دیگر را انجام می دهند.

ربات ها مستعد ابتلا به ویروس نیستند، بنابراین آن ها برای انجام بسیاری از کارها نظیر تمیز کردن، استریلیزه کردن و تهیه غذا و دارو برای کاهش میزان تماس انسان به اشیا و سایر انسان ها، اعزام می شوند. ربات های UVD از Blue Ocean Robotics  از نور ماورا بنفش برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می کنند. در چین، Pudu Technology  ربات های خود را که به طور معمول در صنعت پذیرایی استفاده می شود، به بیش از 40 بیمارستان در سراسر کشور مستقر کرده است.

6) توسعه داروها

بخش DeepMind Google از جدیدترین الگوریتم های هوش مصنوعی و قدرت محاسبات آن برای درک پروتئین هایی که ممکن است ویروس را تشکیل دهند، استفاده کرد و این یافته ها را منتشر کرد تا به دیگران در توسعه درمان کمک کند. BenevolentAI از سیستم های هوش مصنوعی برای ساخت داروهایی استفاده می کند که می توانند با سخت ترین بیماری های جهان مبارزه کنند و اکنون به حمایت از تلاش ها برای درمان کورو ویروس کمک می کند، اولین بار این شرکت محصول خود را بر روی بیماری های عفونی متمرکز کرد. این شرکت طی چند هفته پس از شیوع بیماری، از قابلیت های پیش بینی کننده خود برای پیشنهاد داروهای موجود که ممکن است مفید باشند استفاده کرد.

7) پارچه های پیشرفته برای محافظت

شرکت هایی مانند استارت آپ سونوویا در اسرائیل امیدوارند سیستم های مراقبت های بهداشتی و سایر افراد را با ماسک های صورت ساخته شده از پارچه ضد پاتوژن و ضد باکتریایی خود که به نانوذرات اکسید فلزی متکی است، مسلح کنند.

8) هوش مصنوعی برای شناسایی افراد آلوده و غیر آلوده

در حالی که از بحث فناوری جنجالی و هوش مصنوعی استفاده می شود، سیستم نظارت پیشرفته چین از فناوری تشخیص چهره و نرم افزار تشخیص دما از SenseTime برای شناسایی افرادی که تب دارند و احتمال ابتلا به ویروس را دارند، استفاده کرد. فناوری های مشابه به توان استفاده از “کلاه ایمنی” که توسط مقامات استان سیچوان برای شناسایی افراد دارای تب استفاده می شود، روی آورده اند. دولت چین همچنین یک سیستم نظارتی به نام کد بهداشت تهیه کرده است که از داده های بزرگ برای شناسایی و ارزیابی خطر هر فرد بر اساس تاریخ سفر خود، زمان گذرانده شده در نقاط دارای ویروس و قرار گرفتن در معرض احتمالی افراد حامل ویروس استفاده می کند. به شهروندان كد رنگی (قرمز، زرد يا سبز) اختصاص داده شده است كه می توانند از طريق برنامه های محبوب WeChat يا Alipay به آن ها دسترسی داشته باشند تا نشان دهند كه آيا بايد در عموم مردم قرنطينه شوند يا مجاز به تردد باشند.

9) Chatbot ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات

Tencent  با WeChat کار می کند و افراد می توانند از طریق آن به خدمات مشاوره بهداشتی رایگان آنلاین دسترسی پیدا کنند. Chatbots  همچنین ابزار ارتباطی اساسی برای ارائه دهندگان خدمات در صنعت مسافرتی و جهانگردی بوده است تا مسافران را در آخرین مراحل و اختلالات سفر به روز نگه دارد.

10) ابر رایانه هایی که روی واکسن کرونا ویروس کار می کنند.

منابع محاسبات ابری و ابر رایانه های مختلفی از شرکت های بزرگ فناوری مانند Tencent ، DiDi  و Huawei توسط محققان استفاده می شوند تا سریعا پیشرفت یک درمان یا واکسن برای ویروس را ردیابی کنند. سرعتی که این سیستم ها می توانند محاسبات را انجام دهند و راه حل های مدل بسیار سریع تر از پردازش رایانه استاندارد است.

در یک بیماری همه گیر جهانی مانند  COVID-19، فناوری، هوش مصنوعی و علم داده برای کمک به جوامع در مقابله با شیوع امری حیاتی شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *