COVID-19 یا کرونا ویروس و تحولات دیجیتالی

اگر “ضرورت، مادر اختراع است”، پس ویروس کرونا یا COVID-19  بسیاری از افراد دنیا را وادار کرد که در زندگی روزمره از کار تا مدرسه تا سرگرمی تجدید نظر کنند. در پاسخ به ممنوعیت های مسافرتی، تعطیلی مدرسه و توصیه هایی مبنی بر عدم جمع آوری در گروه های بزرگ و فاصله گرفتن از همنوعان خود برای محدود کردن شیوع ویروس، بسیاری از افراد برای حفظ برخی از ویژگی های نرمال به سمت ابزارهای دیجیتالی رفتند. ضروری است که مکان های کاری و تحصیلی را به صورت دیجیتالی تغییر داد تا بتوان به طور موثر عمل نمود. این شرکت ها می توانند به خوبی از فناوری برای ادامه کار استفاده کرده و از مدل تجاری خود برای آینده با ردیابی سریع تحول دیجیتال تجدید نظر کنند و جلوتر از رقابت در رقبای خود هستند.

توانایی کار از خانه
حتی شرکت هایی که در برابر مفهوم نیروی کار توزیع شده مقاوم بوده اند، مجبور شده اند اجازه کار از خانه را بدهند، بنابراین می توان در حالی که اقدامات احتیاطی برای متوقف کردن شیوع ویروس انجام می شود، هنوز هم کارها را انجام داد. براساس بررسی های Workhuman ، فقط یک سوم از مردم ایالات متحده قبل از همه گیری در خانه کار می کردند. توییتر و سایر سازمان های بزرگ، کارمندان خود را به کار از خانه ترغیب می کردند و شرکت های دیگری مانند Google  و JPMorgan در صورت نیاز به تغییر کار در خانه، سیاست های کار از راه دور را می ساختند. در حالی که توانایی کار در خانه منفعتی است که برای بسیاری از کارکنان ارزش دارد، بسیاری از شرکت ها فاقد زیرساخت فناوری هستند تا بتوانند این توانایی را بدون هیچ گونه مشکلی به “تجارت طبق معمول خود و حتی حالتی بهینه تر از آن” ارائه دهند. با این حال، یک نتیجه غیر منتظره از COVID-19 این است که شرکت ها مزایای تحول دیجیتال را درک کنند.

با گسترش COVID-19، بسیاری از شهرهای چین تحت فشار قرار گرفتند، دولت و بسیاری از شرکت ها میلیون ها نفر را به ماندن در خانه تشویق کردند و همین امر باعث شده بود که آن ها شادی ها و آشفتگی های کار را از خانه تجربه کنند. به طور کلی، شرکت های چینی با فناوری مناسب راه اندازی شدند تا امکان کار از خانه را فراهم کنند، اما بسیاری از فرهنگ های شرکت این چنین نبودند. در حالی که برخی از شرکت ها در نهایت به سیاست های سختگیرانه در محل کار باز می گردند، انتظار می رود که برخی مزایا را برای کارمندان تحقق بخشند و در حقیقت می توان این کار را به صورت موثر انجام داد. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، تجربه لازم را در مورد نیاز و چگونگی تامین نیازهای کار از خانه در آینده که مجددا به دلیل شیوع دیگر یا دلایل دیگر لازم باشد، تجربه خواهند کرد.

Telehealth (تله مدیسین)

قبل از شیوع  COVID-19، پیشرفت هایی در زمینه پزشکی از راه دور حاصل شده است. با این حال، مقامات بهداشت عمومی در حال فشار بر سیستم های بهداشتی و درمانی برای گسترش پزشکی از طریق تلفن های هوشمند و سایر ابزارها هستند. این فناوری می تواند در ترغیب بیماران و در تشخیص افراد بدون بیماری کمک کند، اما نگرانی این که از طریق صحبت با آن ها از طریق فناوری ارتباطات از راه دور بتواند به دنبال درمان باشد، خود مسئله ای مهم است. استفاده از تله مدیسین، ارتباط انسان به انسان را محدود می کند که عاملی بسیار مهم برای کاهش سرعت انتقال است. مطمئنا مزایای بسیاری برای تقویت سلامتی وجود دارد، اما چالش هایی در این حوزه وجود دارد که می بایست برطرف شوند. سیستم های بهداشت و درمان مجبور هستند دیر یا زود با COVID-19  به مقابله بپردازند. در حقیقت، لایحه ای برای تامین بودجه کرونا ویروس در کنگره ایالات متحده از قوانینی که معمولا سرویس های ویدئویی را برای افراد در Medicare محدود می کند، چشم پوشی می کند، حرکتی که واقعا بر پتانسیل سلامت نه تنها در این شیوع فعلی بلکه در آینده تاکید می کند.

آموزش از راه دور
با گسترش COVID-19 در سراسر کشورها، مدارس و دانشگاه ها به سمت گزینه های یادگیری مجازی روی آوردند. بسیاری از دانشگاه ها تصمیم گرفتند که بقیه کارهای ترم را فقط به یادگیری آنلاین تبدیل کنند تا ویروس از گسترش تا حد ممکن جلوگیری کنند. در حالی که بسیاری از دانشگاه ها تجربه یادگیری مجازی مانند دانشکده تجارت آنلاین هاروارد را تجربه کرده بودند و برای تغییر مکان بهتر آماده بودند، اما اکثر سازمان های آموزش و پرورش واقعا برای کلاس های آنلاین کاری نبرده اند و تجهیزات و سیستم های این چینی مستقر نکرده اند. برخی از موسسات K-12 وجود دارند که به صورت مجازی در حال کار هستند و معلمان و سرپرستان را رها می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه بچه ها به فناوری و ابزار مورد نیاز برای ادامه یادگیری از خانه دسترسی دارند. K-12 ، اصطلاحی است که در ایالات متحده، کانادا و احتمالا سایر کشورها در آموزش و فناوری آموزشی به کار می رود و یک فرم کوتاه برای نمرات مدارس پشتیبانی عمومی قبل از کالج است. این نمرات مهدکودک  و درجه یک تا کلاس دوازدهم است. در صورت استفاده از این اصطلاح، “کلاس سیزدهم” سال اول کالج خواهد بود. انتقال به آموزش دیجیتالی مطمئنا مختل کننده است، زیرا در ورودی ویروس کرونا برنامه ریزی نشده بود (البته به نظر می رسد که نشده باشد، زیرا شبیه به یک بیوترورسیم است!)، اما مربیان و موسسات آموزشی در آینده بهتر آماده خواهند شد. در چین، New Oriental Educations & Technology Group و interactive streaming platform Agora.io با هم همکاری کردند تا سریعا سیستم عامل های دیجیتالی را در چین تحت یک جدول زمانی دقیق بکار گیرند تا آموزش در اسرع وقت ادامه یابد.

رویدادهای مجازی
در کنار بسیاری از کنفرانس های حضوری که در پاسخ به شیوع COVID-19 در سراسر جهان کنسل می شوند، برخی آن ها را به عنوان یک رویداد مجازی تبدیل می کنند. اولین کنفرانسی که به دلیل نگرانی های ایمنی لغو شد، کنگره جهانی موبایل، گردهمایی سالانه سازندگان لوازم الکترونیکی بود. Google Cloud Next ’20 به اتصال دیجیتال تبدیل شد و قول داد که آن چه که روزی یک کنفرانس سه روزه بود یک “رویداد رایگان، جهانی، اول-دیجیتالی، چند روزه” باشد که از مطالب “20 مطلبی” استفاده کند. Collison سریعترین رشد کنفرانس فنی در آمریکای شمالی، کنفرانس دیگری بود که به عنوان Collison از صفحه اصلی به واقعیت تبدیل شد – این رویداد حضوری به ژوئن 2021 به تعویق افتاد. همایش ها یک صنعت تریلیون دلاری هستند و روشی مهم برای تبادل ایده و ایجاد روابط حرفه ای بوده اند. برخی از شرکت ها در تلاشند تا فاصله بین رویدادهای حضوری و مجازی را با سیستم عامل هایی که ترکیبی از فیلم، شبکه و غیره است، بسازند تا سعی کنند از مزایای شبکه در یک رویداد حضوری و محتوا و فناوری ابزارهای مجازی استفاده کنند. شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا سازمان دهندگان کنفرانس و صاحبان مشاغل به فکر خارج از این صندوق باشند تا گزینه های جایگزین قانع کننده را به نفع امنیت عمومی ارائه دهند. این فشار همچنین می تواند منجر به نوآوری هایی در مورد آینده با نحوه برخورد مردم و تعامل بهتر به صورت عملی شود.

فناوری
کار از راه دور و یادگیری با استفاده از جلسات ابری و ابزارهای همکاری تیمی مانند WeChat Tencent یا DingTalk متعلق به Alibaba برای همه راحت تر است. در پاسخ به بیماری همه گیر COVID-19، بسیاری از شرکت های فناوری در حال استفاده از ابزارهایی هستند که می توانند از شرکت ها و سازمان ها در هنگام دور ماندن برای دوره های طولانی آزمایش یا هزینه های کمتری پشتیبانی کنند. در این جا چند نمونه نام برده می شود:

  • Google: اجازه دسترسی رایگان به ویژگی های پیشرفته ای را می دهد که به طور معمول هر ماه برای Hangouts Me  با همه مشتریان G Suite و G Suite Education به مدت چند ماه امکان پرداخت هزینه رایگان را دارند.
  • مایکروسافت یک آزمایش شش ماهه رایگان از ردیف بالای تیم های مایکروسافت را ارائه داد تا بتواند مدارس، بیمارستان ها و مشاغل موجود در چین را قادر به ادامه کار حتی با محدودیت های کرونا ویروس کند.
  • Zoom ، ارائه دهنده کنفرانس ویدیویی مستقر در ایالات متحده، قیمت سهام خود را در طول بحران مشاهده کرد. مردم ارزش ابزارهای کار از راه دور را به وضوح می بینند. پزشکان در چین از بیش از 1000 بیمارستان از این خدمات برای مشاوره آنلاین استفاده کردند.
  • LogMeIn، به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، موسسات آموزشی، سازمان های غیرانتفاعی دسترسی به ابزارهای کنفرانس ویدئویی خود، از جمله GoToMeeting و GoToWebinar ، ابزاری ارائه می دهد.
  • سیسکو ابزار Webex خود را برای پشتیبانی صحیح از شرکت ها در طول کرونا ویروس در 44 کشور موجود در آن از جمله ارائه کمک 24/7 برای مشاغل با استفاده از این ابزار، تقویت کرده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *