نقش حیاتی داده های بزرگ در مبارزه علیه کرونا ویروس

یکی از مزایای ما امروز در مبارزه با کرونا ویرس که به اندازه شیوع سارس در سال 2003 پیچیده نبود، داده های بزرگ (Big Data) و سطح بالای فناوری موجود است. به دلیل شیوع ویروس در سراسر کشور چین به منظور ردیابی و مهار شیوع آن، چینی ها به داده های بزرگ، یادگیری ماشین و سایر ابزارهای دیجیتالی آن دست یافتند. درس های آموخته شده در آن جا هم چنان در حال گسترش است و سایر كشورها با شیوع ویروس مبارزه می كنند و از فناوری دیجیتالی برای تهیه پیش بینی های زمان واقعی و متخصصین مراقبت های بهداشتی و تصمیم گیرندگان دولت با اینتل، استفاده می كنند كه می توانند از آن ها برای پیش بینی تاثیر کرونا ویروس استفاده كنند.

فرهنگ نظارتی چین در پاسخ این کشور به COVID-19 مفید واقع شد. اسکنرهای حرارتی در ایستگاه های قطار برای شناسایی دمای بالای بدن نصب شده اند – که دماب بدن بالا، علامت بالقوه عفونت است. اگر درجه حرارت بالا تشخیص داده شد، پس از آن شخص توسط مقامات بهداشتی تحت آزمایش کرونا ویروس قرار می گیرد. اگر آزمایش کرونا ویروس مثبت باشد، مقامات به به هر مسافری دیگر که ممکن است در معرض ویروس باشد، هشدار می دهند تا بتوانند خود را قرنطینه کنند. این اعلان به دلیل ضوابط حمل و نقل کشور امکان پذیر است که به هر مسافری که با وسایل نقلیه عمومی سفر می کند، باید از اسامی واقعی خود و کارت های شناسایی دولتی استفاده کند تا امکان شناسایی و ردیابی داشته باشد. چین میلیون ها دوربین امنیتی دارد که علاوه بر مشاهده جنایات، برای ردیابی جنبش شهروندان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها به مقامات كمك كردند تا افرادی را پیدا كنند كه مطابق دستورات قرنطینه نبودند. اگر قرار بود شخصی در قرنطینه باشد، اما دوربین ها در خارج از خانه هایشان، آن ها ردیابی می کردند، به مقامات فراخوانده می شدند. از داده های تلفن همراه برای ردیابی حرکات نیز استفاده شد.

دولت چین همچنین یک برنامه “Close Contact Detector” را اجرا کرد که به کاربران این هشدار را می داد که با کسی که ویروس داشته باشد در تماس باشند. گزارش های تایید سفر که توسط ارائه دهندگان ارتباطات از راه دور تهیه شده است، می تواند تمام شهرهایی را که در یک روز 14 کاربر مشاهده کرده اند، لیست کند تا مشخص شود آیا قرنطینه بر اساس مکان آن ها توصیه شده است. این کشور با ادغام داده های جمع آوری شده توسط سیستم نظارتی چین، راهی برای مقابله با گسترش کرونا ویروس یافت.

در اروپا و آمریکا ، ملاحظات حفظ حریم خصوصی برای شهروندان بیش از آن چه در چین است نگران کننده است، با این حال محققان پزشکی و متخصصان زیست پزشکی، قدرت فناوری را برای پشتیبانی از ردیابی تماس در یک بیماری همه گیر درک می کنند. موسسه داده های بزرگ دانشگاه آکسفورد با مقامات دولتی برای توضیح مزایای برنامه تلفن همراه که می تواند داده های ارزشمندی را برای یک استراتژی کنترل یکپارچه کرونا ویروس فراهم کند، همکاری کرد. از آن جا که تقریبا نیمی از انتقال کرونا ویروس قبل از بروز علائم اتفاق می افتد، سرعت و اثربخشی برای هشدار دادن به افرادی که ممکن است در معرض آن قرار بگیرند، در طول یک بیماری همه گیر مانند کرونا ویروس مهم است. برنامه تلفن همراه که فناوری قرن بیست و یکم را مهار می کند، می تواند ضمن حفظ اخلاق، روند هشدار را تسریع کند تا سرعت شیوع و مسری را کاهش دهد.

مبتکران فناوری قبلا بر روی راهكارهایی كار كرده اند تا بتوانند از شیوع آنفولانزا به طور موثر نظارت و پیگیری كنند. FluPhone  در سال 2011 معرفی شد، اما این اپلیکیشن خیلی مورد قبول واقع نشد و سودمندی آن را محدود کرد. راه حل های دیگر برنامه ها در آثار سازمان های مختلفی است که هدف آن ها این است که به مردم ابزاری برای شناسایی وضعیت سلامتی و علائم خود اختصاص دهند. در كنار تمام چالش هايی كه کرونا ویروس با آن روبرو است، همچنين تجربيات اساسی يادگيری را برای علوم داده در مراقبت های بهداشتی ارائه می دهد.

در ایالات متحده، دولت در حال گفتگو با غول های فنی نظیر فیس بوک، گوگل و دیگران است تا بتواند از طریق استفاده از داده های مکانی از تلفن های هوشمند آمریکایی برای ردیابی حرکات و درک الگوهای از آن چه ممکن است به صورت اخلاقی باشد، شرایطی را تعیین کند.

ابزاری دیگر که برای شهروندان خصوصی، سیاست گذاران دولت و متخصصان مراقبت های بهداشتی برای کمک به پیشرفت بیماری مسری و آگاهی از مدل های چگونگی تهاجمی بودن این ویروس مفید واقع شده است، داشبورد از طرف نهادهایی مانند سازمان بهداشت جهانی است که آمار در زمان واقعی ارائه می دهند. این داشبوردها داده هایی را از سراسر جهان به دست می آورند تا مواردی را تایید كنند كه منجر به مرگ و میر ناشی از كرونا ویروس و مناطق می شود. از این مجموعه داده های جامع می توان برای ایجاد مدل ها و پیش بینی نقاط مهم بیماری استفاده کرد تا تصمیماتی در مورد سفارشات در خانه و تصمیم گیری در مورد تصمیم گیری در مورد ماندن در خانه و نیز کمک به سیستم های مراقبت های بهداشتی برای آماده سازی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل شیوع، کلیه داده های موجود از جمله تعداد موارد تایید شده، مرگ و میر، ردیابی تماس افراد آلوده، تراکم جمعیت، نقشه ها، گردش مسافر و موارد دیگر را در اختیار کاربران قرار می دهد و سپس آن را از طریق یادگیری ماشین برای پردازش مدل هایی از بیماری پردازش می کند. این مدل ها بهترین پیش بینی ها در مورد میزان و پیامدهای اوج عفونت را نشان می دهند.

با گسترش کرونا ویروس در چین، فرض بر این بود که تایوان به دلیل نزدیکی به چین، پروازهای منظم که هر روز از این جزیره به چین می رفت و اینکه چقدر شهروندان تایوانی در چین فعالیت می کنند، تا حدودی مورد اصابت قرار می گیرند. با این حال، تایوان از فناوری و یک برنامه قوی همه گیر ایجاد شده پس از شیوع سارس در سال 2003 برای به حداقل رساندن تاثیر ویروس بر روی سرزمین خود استفاده کرد. بخشی از استراتژی آن ها پایگاه داده ملی بیمه خدمات درمانی را با داده های مربوط به پایگاه داده مهاجرت و گمرک آن در اختیار قرار داده است. آن ها با متمرکز کردن داده ها از این طریق، هنگام مواجهه با کرونا ویروس، قادر به دریافت هشدار در زمان واقعی در مورد این که چه کسی ممکن است براساس علائم و سابقه سفر آلوده شود، دریافت می کنند. علاوه بر این، آن ها دارای اسکن کد QR و گزارش آنلاین از علائم مسافرتی و بهداشتی بودند که به آن ها کمک می کرد تا خطرات عفونت مسافران را طبقه بندی کنند و یک خط تلفن رایگان برای شهروندان برای گزارش علائم مشکوک فراهم کنند. مقامات از لحظه پخش اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع ذات الریه در چین در تاریخ 31 دسامبر سال 2019 اقدام فوری کردند. این اولین مورد گزارش شده از کرونا ویروس بود و واکنش سریع و استفاده از فناوری تایوان، دلایل احتمالی پایین آمدن آن ها به میزان عفونت نسبت به سایر افراد علیرغم نزدیکی آن ها به چین است. در واقع آن ها از علوم داده کاوی و یادگیری ماشین استفاده می کنند.

این فناوری در مبارزه با کرونا ویروس و همه گیرهای آینده بسیار حیاتی است. علاوه بر توانایی پشتیبانی از تلاش های مدل سازی و پیش بینی جریان همه گیر، داده های بزرگ، یادگیری ماشین و سایر فناوری ها می تواند به سرعت و به طور موثر، تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهد تا به انسان ها در خط مقدم کمک کند تا بهترین آمادگی و پاسخ به این بیماری و همه گیر در آینده را داشته باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *